چه سنی برای بارداری مناسب است؟

چه سنی برای بارداری مناسب است؟

میلاد

شکیب

1395/10/14

8771

بار بازدید شده
best-age-have-a-baby درباره سن مناسب بارداری در زنان در طول تاریخ بحث‌های زیادی شده و از جنبه‌های گوناگونی به این موضوع نگاه شده است. در این مطلب درباره بهترین زمان بارداری در زنان صحبت میکنیم.
8771
چه سنی برای بارداری مناسب است؟
Vidoal
4.66
چه سنی برای بارداری مناسب است؟
درباره سن مناسب بارداری در زنان در طول تاریخ بحث‌های زیادی شده و از جنبه‌های گوناگونی به این موضوع نگاه شده است. این‌که بهترین زمان برای بارداری زنان چه سنی است یا این‌که در چه سنی احتمال خطر برای جنین کم‌تر است و چندین و چند موضوع دیگر، مباحثی‌اند که در موضوع سن مناسب بارداری عنوان می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم اما از دو منظر. منظر اول بهترین سن برای بارداری به‌منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی برای جنین است و منظر دوم بهترین سن برای بارداری از زاویه دید مادر است. در منظر دوم می‌خواهیم بدانیم زنان در چه سن از نظر روانی آمادگی بیش‌تری برای بچه‌دار شدن دارند.

مطالعه‌ای که در کالج رویال زنان و زایمان انجام شده تمام پژوهش‌های پیش از خود را در نظر گرفته و سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد که چه زمانی بهترین سن برای بارداری در زنان است؟ طبق این پژوهش در حال حاضر میانگین سنی فرزندآوری در زنان ۲۹/۳ سال است که این عدد در سال ۱۹۶۸ حدود ۲۳ سال بوده است. نتایج این مطالعه در نشریه زنان و زایمان منتشر شده و در آن همه پژوهش‌های اصلی در حوزه بارداری و باروری بررسی شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در طول ۲۰ سال گذشته، تعداد زنانی که در سنین بالای ۴۰سال بچه‌دار شده‌اند سه برابر شده است. حدود ۲۷ هزار نوزاد در طول ۴۰ سال گذشته از مادران بالای ۴۰ سال به دنیا آمده‌اند. پزشکان معتقدند بهترین سن برای بارداری در زنان ۲۰ تا ۳۵سالگی است. زنان ۳۵ساله نسبت به زنانی که ۱۰ سال از آن‌ها کوچک‌ترند ۶ برابر بیش‌تر در معرض مشکلات مربوط به بارداری‌اند.

همچنین در این زمینه Parenting.com مطالعه‌ای انجام داده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که زنان در اوایل دهه سوم (۲۰سالگی به بعد) زندگی خود بیش‌ترین باروری را داشته و در همین سنین پایین‌ترین خطر سقط جنین (۹/۵ درصد بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی و ۱۰ درصد بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی) را دارند. همچنین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که میزان باروری در زنان از ۳۰ سالگی رو به کاهش می‌رود و در ۳۸ سالگی به طور جدی افت می‌کند. خطر سقط جنین در سنین ۳۰ تا ۳۴سالگی ۱۱/۷ درصد و پس از ۳۵سالگی ۱۸ درصد است. همچنین در این دوران احتمال تولد نوزادی با سندروم داون به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. اما همه این آمارها در حوزه سلامت جسمانی نوزاد و مادر بیان می‌شود. با این حال چه سنی از نظر ذهنی در زنان برای بارداری مناسب است؟
 

به‌تازگی مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد توانمندی ذهنی زنی که پس از ۳۵سالگی بچه به دنیا می‌آورد افزایش می‌یابد. محققان این دانشگاه آزمایش‌های متعددی را روی ۸۳۰ زنی که در دوران پس از یائسگی قرار داشتند انجام دادند. آزمایش‌های روی شرکت‌کنندگان انجام شد تا میزان قدرت برنامه‌ریزی، درک بصری، حافظه کلامی، تمرکز و توجه آن‌ها اندازه‌گیری شود. نتایج این پژوهش نشان داد زنانی که اولین فرزند خود را پس از ۲۴سالگی به دنیا آورده‌اند در مقایسه با زنانی که اولین فرزند خود را بین سنین ۱۵ تا ۲۴سالگی زاییده بودند، در آزمون‌های قدرت ذهنی، حل مسئله و مهارت‌های کلامی عمل‌کرد بهتری داشتند. همچنین زنانی که آخرین فرزند خود را پس از ۳۵سالگی به دنیا آورده بودند حافظه و شناخت کلامی بهتری داشتند. اما دلیل این مسئله چیست؟ محققان دلیل این موضوع را به افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در طول دوران حاملگی ربط می‌دهند که این ترشح هورمون‌ها تاثیر مثبتی روی عمل‌کرد مغز می‌گذارد، به‌ویژه اگر آخرین بارداری در سنین بالا روی داده باشد.

با این همه شاید نتایج این مطالعات در حوزه‌هایی با هم در تضاد باشد. به همین دلیل تصمیم بر این‌که چه زمانی فرد باردار شود اصلا ساده نیست و بارداری در هر سنی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. از این رو پزشکان و پژوهش‌گران به زنان پیشنهاد می‌کنند که قبل از هر تصمیمی با پزشک مورد نظر خود مشورت کنند، تا بارداری آن‌ها در بهترین و سالم‌ترین حالت ممکن اتفاق بیافتد.  

منبع: madeformums/ babyhopes/ brightside

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
۱۰ ویژگی شخصیتی جالب که از والدین خود به ارث می‌برید (لینک)
ازدواج در چه سنی مناسب است؟ (لینک)
نوزادان قبل از یادگیری زبان چه چیزهایی را درک می‌کنند؟ (لینک)
آزمون میزان زنانگی یا مردانگی در یک شخص (لینک)
فرزندآوری و ارتباط آن با کیفیت زندگی زناشویی (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
محدثه صدقی
محدثه صدقی جمعه، 01 اردیبهشت 1396
من معتقدم بهترین سن برای بارداری زمانی هست که عقل آدم به این مطلب برسه که بچه یه موجود مستقل و نه بازیچه دست ما.
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
مقاله ی خیلی جالب و مفیدی بود
0
احسان جهانی
احسان جهانی جمعه، 27 اسفند 1395
اینکه بارداری در سن زیر 20 سال مناسب نیست پس در این صورت ازدواج کردن هم در کمتر از 20 سالگی نباید توصیه بشه
0
مهران رحیمی
مهران رحیمی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
خیلی از مشکلات من جمله اقتصادی اجازه نمیده در جامعه ما حتی ازدواج در سن مناسب صورت بگیره چ برسه بچه دار شدن
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
رعایت کردنش خودش دلخوشی میاره
0
behshad vzr
behshad vzr جمعه، 20 اسفند 1395
عاااااااالی بود،امیدوارم همه رعایت کنن
0
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
باروری در سنین کمتر نسبت به سنین بالااشتباه محض
0
مریم محمدزاده
مریم محمدزاده شنبه، 14 اسفند 1395
خیلی مفید بود. ممنون
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور پنج شنبه، 12 اسفند 1395
احساس مسولیت پدرومادردرقبال فرزندخیلی خیلی مهمه.اینکه بدونن برای چی میخان بچه دار بشن.به نظرمن قبل از سلامت وآمادگی جسمی مادر آمادگی روحی وروانی پدرومادرمهمترازهمه چیزه.
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی دوشنبه، 09 اسفند 1395
به نظر من مطلب پایه علمی و درستی داره و سنی که گفته شد بهترین و سالم ترین سن برای بارداری به حساب میاد.
0
مهیار photo
مهیار چهارشنبه، 27 بهمن 1395
قابل توجه اونایی ک به استناد بعضی منابع 9 سال رو برای تکلیف درست میدونن ومیگن علم و دین باهم منافاتی ندارن
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 22 دی 1395
باروری در سنین کمتر نسبت به سنین بالا، هم برای مادر بهتر است و هم برای جنین و فرزند. به نظرم این اشتباه است که یک مادر در بالای 35 سالگی اولین فرزند خود را به دنیا آورد
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور شنبه، 18 دی 1395
ایران همچنان از همه ی اینا عقبه و رعایت نمیکنه
0
محمدرضا مهدیزاده
محمدرضا مهدیزاده شنبه، 18 دی 1395
متاسفانه تو ایران این مسیله رعایت نمیشه و در سن بالا انجام خواهد شد ..
0
m.r.artec photo
m.r.artec پنج شنبه، 16 دی 1395
بسیار عالی بود با تشکر از تلاشهای قابل ستایشتون برای بالا بردن سطح اگاهی جامعه
0
امیر شیرین زاده photo
امیر شیرین زاده پنج شنبه، 16 دی 1395
چیزی که بیشتر از سن مادر نهم است، توانایی و اموزش های فرزند پروری و البته مرتبط با بارداری قبل از اقدام به این مهم است. متاسفانه علم پزشکی بیشتر به جنبه فیزیو می پردازه و کمتر به جنبه های روانشناختی. و همین موصوع در ذهن عوام، اهمیت اموزشهای روانی و تربیتی رو کمتر کرده است. هر چند خرده ای به دانشمندان پزشکی نیست و این خلا توسط روانشناسان و دست اندرکاران این حوزه باید بهبود یابد.
0
فرزاد بزازان
Farzad Bazazan چهارشنبه، 15 دی 1395
با تشکر از ترجمیه خوب مقاله فقط با عرض پوزش ؛ دربخش توضیح اولیه مقاله (سن مناسب بارداری) دوبخش کوچک نیاز به اصلاح داره:(منطر و منطور )=منظر ومنظور
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب پنج شنبه، 16 دی 1395
(پاسخ) سلام ممنون بابت دقت نظرتون اصلاح شد
0
مصطفی .
م کهن چهارشنبه، 15 دی 1395
بارداری و بچه دار شدن، نیاز به باور هردوطرف برای قبول مسیولیت های پدر و مادرانه داره و این خودباوری نیازه