چرا پس از صرف ناهار احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم؟

چرا پس از صرف ناهار احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم؟

میلاد

شکیب

1395/05/26

7885

بار بازدید شده
Why-Am-I-Sleepy-After-Eating-Lunch پس از خوردن ناهار و بازگشت به کار بسیاری از ما احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. اما دلیل این مسئله چیست؟ در این مطلب در مورد این موضوع بحث می‌کنیم.
7885
چرا پس از صرف ناهار احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم؟
Vidoal
4.19
چرا پس از صرف ناهار احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم؟
پس از خوردن ناهار و بازگشت به کار بسیاری از ما احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. اما دلیل این مسئله چیست؟ در این مطلب در مورد این موضوع بحث می‌کنیم.

این‌که پس از خوردن ناهار کمی احساس خواب‌آلودگی کنیم، امری طبیعی است. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که این موضوع به دلیل مصرف غذاست. برخی دیگر معتقدند دلیل این موضوع تغییر در جریان خون از مغز به سمت معده به‌منظور کمک به هضم غذاست. گرچه این دلایل محتمل به نظر می‌رسند، اما به نظر می‌رسد مسئله از جای دیگری آب می‌خورد. اگر این دلایل یعنی کمک به هضم غذا یا مصرف غذا اثرگذار بود، چرا افراد پس از صرف یک صبحانه کامل یا خوردن شام تا این حد احساس خواب‌آلودگی نمی‌کنند؟ حقیقت این است که این خواب‌آلودگی ربطی به وعده غذایی ندارد و دلیل آن موضوع دیگری است.

برخی معتقدند عناصری درون غذا وجود دارد که باعث خواب‌آلودگی می‌شود. برای مثال، آن‌ها می‌گویند که مقادیر اندکی از هورمونی با نام ملاتونین در غذا وجود دارد. بسیاری هم در رد این موضوع می‌گویند که گرچه ملاتونین نقش مهمی در زمان‌بندی خواب بازی می‌کند، اما مقادیر اندک آن تاثیر مشخصی نمی‌تواند روی فرد بگذارد. همچنین غذاهای دیگری وجود دارند که فاقد این هورمون‌اند، اما فرد پس از خوردن آن‌ها هنگام ناهار، دچار خواب‌آلودگی می‌شود. آن‌چه مشخص است، این موضوع است که خود غذا تاثیر خاصی روی خواب‌آلودگی پس از صرف ناهار ندارد و این مسئله بیش‌تر به زمان‌بندی طبیعی و ذاتی بدن ربط دارد که گرایش آن پس از ناهار به خواب بیش‌تر می‌شود.
 

دو پدیده برای توضیح این مسئله قابل ذکر است: هم‌ایستایی خواب و ریتم شبانه‌روزی. هم‌ایستایی خواب به دلیل ساخته شدن تدریجی یک ماده شیمیایی درون مغز با نام آدنوزین است. هر چه فرد زمان بیش‌تری بیدار بماند، آدنوزین بیش‌تری ترشح می‌شود و فرد میل بیش‌تری به خواب پیدا می‌کند. این موضوع قبل از زمان خواب در شب به بیش‌ترین حد خود می‌رسد، اما میزان آن در بعد از ظهر یعنی بعد از ناهار در مقایسه با ساعات دیگر بالاتر است.

فرایند دوم که به طور غيرمستقیم باعث خواب‌آلودگی پس از صرف ناهار می‌شود، ریتم شبانه‌روزی است. ریتم شبانه‌روزی مانند یک سیگنال هشداردهنده عمل می‌کند. این سیگنال در سراسر روز افزایش می‌یابد تا فرد بیدار بماند و افزایش سطح آدنوزین را خنثی کند. پس از ۷ تا ۹ ساعت پس از بیدار شدن در صبح، یعنی اوایل بعد از ظهر، یک شیب در این الگوی هشداردهنده اتفاق می‌افتد و در نتيجه فرد احساس خواب‌آلودگی می‌کند. این دو عامل به‌عنوان مهم‌ترین دلایل احساس خواب‌آلودگی بعد از صرف ناهار اعلام شده‌اند.
 
منبع: verywell
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد جواد کیانی
محمد جواد کیانی پنج شنبه، 03 خرداد 1397
دوستان این چرت ظهر اینقدر مهمه که حتی تو احادیث هم خیلی بهش اشاره شده لطفا "خواب قیلوله" رو تو اینترنت سرچ کنید
0
فرهاد photo
فرهاد پنج شنبه، 28 مرداد 1395
سلام . اول اینکه بسیار بسیار سایت مفیدی دارید که اصلا مشابه ایرانی نداره. دوم اینکه من خودم به شدت به این مشکل دچار هستم و بعد هر وعده غذایی ، حتی صبحانه ، اگه پرخوری کرده باشم شدیدا خواب آلوده میشم. حتی اگه خواب کافی هم داشته باشم. پس نمیتونه به غذا ربطی نداشته باشه. لطفا اگر مطلبی راجع به غذای زیاد یا چرب و رابطه ش با خواب آلودگی یافتید حتما بذارید تا ما هم استفاده کنیم. باز هم ممنونم از اینکه اینقدر خوبید !
0
محسن حسینی رنجبر
محسن حسینی رنجبر دوشنبه، 08 آذر 1395
(پاسخ) سلام. اگر قادر به مطالعه به زبان انگلیسی باشید ممکنه این دو مطلب براتون مفید باشه: یک - لینک (با فندوق شکن باز کنید) 😀 دو - لینک امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم.
0
بهنام معصومی
بهنام معصومی چهارشنبه، 16 فروردین 1396
(پاسخ) اگر میزان خواب شبانه ی شما کافیست پس مشکل شما به احتمال زیاد کم خونی هستش.علت اصلی کم خونی هم تکرار وعده های غذایی هستش.سعی کنید از مواد غذایی خون ساز استفاده کنید.کم خونی باعث میشه فرد در طول روز دائما احساس خستگی کنه و چرت بزنه.
0
فاطمه قربانی
فاطمه قربانی شنبه، 14 اسفند 1395
من هميشه فکر میکردم چون بعد غذا خوردن جریان خون بیشتری به سمت معده میره واسه همین احساس خواب آلودگي میکنیم
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
واقعا خواب ظهر خیلی خوبه و همینطور ک گقته شده بعد از 7 تا 9 ساعت واقعا به یک استراحت نیاز هست ! و خیلی لذت بخشه
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی دوشنبه، 09 اسفند 1395
واقعا توی دانشگاه مشکل بزرگیه . ناهار میخوریم میریم سر کلاس
1
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور چهارشنبه، 27 بهمن 1395
جالبه.خودم فکر می کردم بخاطر خوردن ناهار این اتفاق میفته .بدن انسان چه پیچیدگیهایی داره.شناخت این پیچیدگیها قطعا مفیده.ممنون که این اطلاعات روجمع آوری وارائه می کنید
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور چهارشنبه، 29 دی 1395
برای حل این موضوع هم میشه چرت کوتاه زد و اگه نمیتونین چرت بزنین لااقل برای چند دقیقه چشماتون رو ببندید و بعد دوباره به کاراتون ادامه بدین. البته تو ویدو مدیا من تو یک ویدیویی مشاهده کردم که مغز در ساعات 6-3 بازدهی بهتری داره که البته با این پست کمی در تناقضه
0
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور دوشنبه، 27 دی 1395
واقعا بعد ناهار نیاز به خواب هست البته درجواب دوستمون من خودم نمیتونم با شکم گرسنه بخوابم و ناهار هم بی تاثیر نیست
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
ازمایش مر کردن یه بار ناهار ساعت 12 یه بار 1 یه بار 2 یه بار 3 بعدازظهر که ببینن خواب آلودگی تو همه نمونه ها شرایط یکسانی داره یا نه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 21 آذر 1395
اين يك واكنش مغزيست و ربطي به نهار ندارد. حتي اگر نهار هم نخورده باشيم در ساعات نزديك به ظهر اين حالت ممكن است پيش بيايد و با يك ربع چرت زدن مغز سرحال مي آيد
0
امیر قربانی
امیر قربانی یکشنبه، 21 آذر 1395
من بعد از نهار با ۲۰ یا حتی ۱۵ دقیقه استراحت انرژیم بر میگردد و دیگر کسل هم نیستم
0
روح الله  حیدری
روح الله حیدری جمعه، 30 مهر 1395
سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون. به نظر من این فکت کاملا درسته از طرفی فعالیت های مغز در ساعات 12 ظهر تا 3 بعد از ظهر در کمترین میزان فعالیت خود قرار داره و امواج مغز نیز در این بازه زمانی متفاوت از سایر ساعات روز می باشد.
0
علی جعفری
علی جعفری پنج شنبه، 29 مهر 1395
من به شخصه بعد از صرف ناهار باید حتما یه چرت کوتاه داشته باشم حداقل ۲۰ دقیقه چون بعدش انرژی به ادامه کار رو پیدا میکنم
0
زهرا  امیری
زهرا امیری پنج شنبه، 29 مهر 1395
سلام مطلبتون عالی بود تازه در این مورد قانع شدم
0
Mohsen Mm
Mohsen Nemati چهارشنبه، 28 مهر 1395
البته با دوستان موافقم بعضی وقتا 4 ساعت از بیداریتم گذشته باشه باز خوابت میاد ظهر
0
Eli Mehr
Eli Mehr چهارشنبه، 21 مهر 1395
اگر ساعت ۱۱ هم از خواب بیدار شید و ساعت ۲ناهار بخورید باز هم حس خواب الودگی میکنید ۷تا۹ساعت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
0
محسن photo
محسن دوشنبه، 29 شهریور 1395
به نظر من دو نظریه اخریکه فرمودید دقیقا شبیه هم هستند
0
امیر photo
امیر چهارشنبه، 27 مرداد 1395
مطلب جالبی بود.ممنون
0
علی پارسا photo
علی پارسا چهارشنبه، 27 مرداد 1395
بسیار عالی... سپاس بابت مطالب خوب تون... اکثر مطالب محتوای مناسبی دارن..