چرا خانم‌ها عاشق خرید و آقایان از آن متنفرند!

چرا خانم‌ها عاشق خرید و آقایان از آن متنفرند!

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/11

12233

بار بازدید شده
Why-women-love-shopping-more-than-men بر‌اساس پژوهش‌های مختلف در زمینه انسان‌شناسی و با توجه به سبک زندگی انسان‌ها از هزاران سال پیش تاکنون، آقایان و خانم‌ها تحمل متفاوتی را در مورد زمان و دقت خرید از خود نشان می‌دهند. اگر شما یک ...
12233
چرا خانم‌ها عاشق خرید و آقایان از آن متنفرند!
Vidoal
4.69
چرا خانم‌ها عاشق خرید و آقایان از آن متنفرند!
بر‌اساس پژوهش‌های مختلف در زمینه انسان‌شناسی و با توجه به سبک زندگی انسان‌ها از هزاران سال پیش تاکنون، آقایان و خانم‌ها تحمل متفاوتی را در مورد زمان و دقت خرید از خود نشان می‌دهند.

اگر شما یک خانم هستید، به احتمال زیاد یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات شما بازارگردی و خرید است. البته اگر کمی ریزبینانه به رفتار شوهر خود یا به‌طور‌کل آقایان دقت کنید، در‌می‌یابید که اکثریت مردها تحمل بالایی در برابر خرید‌های طولانی و وسواس‌گونه‌ خانم‌ها از خود نشان نمی‌دهند و پس از چندی به قول معروف به غرولند و بی‌حوصلگی روی می‌آورند. البته این یک قاعده‌ کلی نیست و نمی‌توانیم آن را به کل افراد جامعه تعمیم دهیم؛ مسلما آقایان یا خانم‌هایی دیگری نیز وجود دارند که از این قاعده‌‌ی کلی پیروی نمی‌کنند. در این رابطه اگر دوست دارید بدانید که چه طیفی از ریشه‌های انسان‌شناسانه در بروز این رفتار دخیل هستند، با ما در ادامه متن همراه باشید.

شاید بسیاری از افراد این بحث را مطرح کنند که اصولا ماهیت این پدیده یک موضوع تبعیض‌گرایانه است و این کلیشه‌ی مرسوم ارتباطِ کافی علمی با پدیده‌های اجتماعی قابل‌ تحلیل ندارد. بر‌خلاف این باور و بر‌اساس یک نتایج پژوهش با جامعه‌ آماری ۲ هزار نفره در انگلستان، آقایان فقط بعد از گذشت ۲۶ دقیقه از آغاز خرید به حد کلافگی خود می‌رسند؛ و این درصورتی‌‌ست که خانم‌ها چیزی در حدود ۲ ساعت پس از آغاز خرید به حد کلافگی خود می‌رسند. بر اساس همین پژوهش، ۸۰‌ درصد آقایان معمولا علاقه‌ زیادی به همراهی همسر خود در زمان خرید نشان نمی‌دهند و ۴۵درصد آن‌ها حاضرند به هر قیمت ممکن از زیر‌بار همراهی همسر خود در موقع خرید فرار کنند! بنابراین با بررسی این آمار می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کلیشه‌ مرسوم تنفر آقایان از خرید، فاصله‌ زیادی با حقیقت موجود ندارد.

                                           

بر‌اساس دانش انسان شناسی (Anthropology)، انسان‌ها از هزاران سال قبل و در طول تاریخ حضور خود بر کره‌ زمین تا حدود ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح با روش «شکار-گردآوری» زندگی خود را سپری می‌کردند. با توجه به وضعیت فیزیکی جنس نر، یکی از وظایف روزانه‌ مردها شکار بود و در مقابل زن‌ها بیشتر به جمع‌آوری میوه‌ و مواد غذایی می‌پرداختند. با مطالعات و پژوهش‌های فراوان موجود در زمینه‌ انسان‌شناسی، هم‌اکنون اطلاعات خوب و مناسبی در مورد سبک زندگی انسان‌ها پیش از یکجا‌نشینی در دسترس داریم. بر‌اساس همین پژوهش‌ها و در کمال ناباوری، زنان در گذشته‌های دور نان‌آور اصلی خانواده بوده‌اند و به‌طور میانگین بیش از ۷۰درصد مایحتاج خانواده و گروه‌ توسط خانم‌ها تهیه می‌شد.

با گذر زمان، یکجا‌نشینی، یادگیری و آغاز کشاورزی، سبک زندگی انسان‌ها به‌شدت دچار تحول شد. با استفاده از کشت و کار، بر‌خلاف گذشته دیگر نیاز جدی به جمع‌آوری مواد غذایی حس نمی‌شد؛ علی‌رغم سبک جدید زندگی، غرایزی همانند حس نیاز به جمع‌آوری که طی هزاران سال در انسان‌ها تکامل یافته بود، به‌قوت خود باقی مانده بود. اینجاست که می‌توانیم به موضوع اصلی مطلب یعنی « نیاز به خرید» گریزی بزنیم.

با تکامل و بهینه ‌شدن حس نیاز به جمع‌آوری در خانم‌ها و تغییر انقلابی و یکباره سبک زندگی بعد از عصر کشاورزی، غریزه‌ نیاز به جمع‌آوری در خانم‌ها به یکباره محو نشده و این غریزه با تغییر شکل و پدیدارشدن در عادت خرید، به‌گونه‌ای دیگر هویدا شد. خانم‌هایی که در هزاره‌های قبل بیشتر زمان روزانه‌ خود را در جست‌و‌جو میان بوته‌ها و شاخه‌ها می‌گذراندند، این بار همان غریزه را به‌شکلی دیگر در بازارها، دکه‌ها و مراکز خرید ادامه‌ دادند. به‌همین منوال آقایان با توجه به تاریخ هزاران ساله تکامل خود و شکار و تعقیب و گریز، علاقه‌ای به یکجا‌ ماندن و دقت زیاد در انتخاب‌های ریز‌بینانه از خود نشان نمی‌دهند. همانطور که می‌دانیم در شکار سرعت عمل و انتخاب در یک لحظه تکلیف گرسنه ماندن یا سیر شدن یک گروه را روشن می‌کرد و همین مورد باعث می‌شد که غریزه‌ انتخاب در بازه‌ زمانی کوتاه در آقایان به شکل‌هایی بهینه شود.

اینک و با توجه به دو سبک زندگی تقریبا متفاوت در خانم‌ها و آقایان و وجود «رفتارهای تطبیقی» همچون «گردآوری» و «شکار کردن در مدت زمان کوتاه»، شاید بتوان تحلیل درستی نسبت به عادات خرید متفاوت انسان‌ها ارائه داد؛ خانم‌هایی که برای هزاره‌ها وظیفه‌ جمع‌آوری میوه‌ و دانه‌های تازه و با کیفیت را داشته‌ و آقایانی که وظیفه‌ جست و جو، شکار و بازگرداندن آن در کوتاه‌ترین زمان‌ ممکن را عهده‌دار بوده‌اند.

با توجه‌ به این توضیحات و به پشتوانه‌‌ی علم رفتارشناسی، بد نیست به‌عنوان یک خانم نسبت به شوهر خود این درک را داشته باشیم که با توجه به غرایز آقایان، چیزی حدود نیم ساعت دیگر او به مرز کلافگی می‌رسد و از طرف دیگر به عنوان یک آقا این مورد را در نظر بگیریم که خانم‌ها بر‌اساس طبیعت خود نیاز به دقت و جست‌وجوی کافی در مغازه‌ها و مراکز خرید دارند. البته با یک درک متقابل و رواداری (مدارا کردن) کافی از طرفین مطمئنا کار به جاهای باریک نخواهد کشید!

منبع: Apa.org و Psychologytoday.com
سوالات و نظرات کاربران
0
مروارید  فلاحی
مروارید فلاحی دوشنبه، 18 اردیبهشت 1396
من برعکس اکثر خانمها از خرید لذت نمی‌برم
0
سودابه ابراهیمی ورکیانی
سودابه ابراهیمی ورکیانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
من وقتی خرید می کنم به آرامش می رسم و از دیدن خیلی کالاها ایده می گیرم و بخاطر همین دوستدارم مغازه و فروشگاره رو دیدن کنم حتی اگر خرید موفقی نداشته باشم ولی آقایون هم حوصله کمتری دارند نسبت به این موضوع و هم از اینکه باید پول خرج کنند فرار می کنند
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi سه شنبه، 17 اسفند 1395
من دیروز کمی قلبم و کلیه ام تیر میکشید حدود سه ساعت مداوم درد داشتم به محض اینکه رفتم خرید و چندتا جنس و کالا برای خودم خریدم دردم از بین رفت و حتی نشاط روانی هم پیدا کردم اومدم کلی هم خانوادمو شاد کردم ... خلاصه معجزه ایست این خرید 😊
0
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی دوشنبه، 16 اسفند 1395
باسلام من بعنوان یک مرد ب خرید و نگاه کردن ب ویترین مغازها لذت میبرم ، در صورتی که همسرم زیاد علاقه ای باینکار نشون نمیده.
0
Rozhina photo
Rozhina یکشنبه، 24 بهمن 1395
من از خرید متنفرم حتی برای خودم وقت تلف کردن بیش نیست واقعا نمیفهمم چطور بعضی خانوم ها اینطورین و من نیستم؟حتی مامانم هم دوست نداره اونوقت بابام عاشق خرید وسایل کامپیوتری البته لباس خریدن خیلی مسخرس
0
امیر محمد شهسوارانی
امیر محمد شهسوارانی شنبه، 02 بهمن 1395
البته بنظرم چهار مطلب دیگه هم بنظرم می تونه اضافه بشه: 1. خرید و وسواس خرید رفتاری تکانشی و کاهنده شدید استرس هست که در طبقه بندی های DSM و ICD توضیحات مبسوطی براش داده شده (در حقیقت به نوعی داروی ضد اضطراب هست)؛ برای همین خانما حین خرید آروم میشن. 2. بطور کلی تا الان زمینه یابی های ارزیابی های روانی بر بیشینه بودن علایم و مسایل اضطرابی در خانما ها بیش از آقایون تاکید داشته و رفتارهای خرید حتی در مردان نیز زمانی بیشتر میشه که استرس هاشون بیشتره 3. خریدن در حقیقت افزایش دامنه سلطه فرد هست و افزایش اموال و دارایی هاش؛ بعضیا نظرشون اینه که فرد با خرید در حقیقت جهان تحت سلطه اش رو وسیع تر میکنه 4. خرید و گسترش دارایی ها، نه تنها احساس ایمنی و سلطه فرد رو بیشتر میکنه، بلکه قدرت فرد رو نیز به رخ دیگران میکشه؛ این پیام ناخودآگاه که من خریدار توان تسلط رو دارم... هنوز در حوزه رفتار خرید مولفه های پرشماری مطرحن که در رفتار مصرف کننده و نیز حالات پاتولوژیک ما مشغول ارزیابیشون هستیم
0
alisina nazari
alisina nazari جمعه، 24 دی 1395
خانمها به دلیل اینکه ذاتا تمایل به خودنمایی دارند باعث میشه علاقه شان به خرید بیشتر باشه از لباس گرفته تا وسایل خونه و آرایشی
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 01 دی 1395
به نظرم تعصب بیش از حد روی مفهوم تکامل وجود دارد.چندان دلیل قانع کننده ای ارائه نشده است
0
مصطفی .
مصطفی کهن شنبه، 20 آذر 1395
واقعن اقایون از خرید رفتن خسته و کلافه میشن و خانم ها همچنان ادامه میدن اگه وقت داشته باشن
0
امیرحسین photo
امیرحسین چهارشنبه، 12 خرداد 1395
به نظر شما دلیل قانع کننده ای بود ؟
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری چهارشنبه، 05 آبان 1395
(پاسخ) بله. هم علمی بود. و هم علت رفتارها را فهمیدیم.
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
(پاسخ) من قانع شدم
0
علی شهابی
سید علی محمد شهابی حقیقی شنبه، 01 آبان 1395
خرید کردن انقدر ها هم سخت نیس!! یکم حوصله و تعامل دو طرفه چاره سازه!!
0
فرناز photo
فرناز جمعه، 26 شهریور 1395
من جزء اون گونه نادرم که خرید کردن و دوس ندارم و زود حوصلم سرمیره
0
محمدرضا  خوشنیت
محمدرضا خوشنیت چهارشنبه، 14 مهر 1395
(پاسخ) منم جز همین گونم.... فرگشت معکوس پیدا کردیم فک کنم
0
منص photo
منص جمعه، 26 شهریور 1395
سلام. در پاسخ به ایمان عزیز باید عرض کنم وقتی فرض تحقیق اختلاف جـ‌نـ‌سـ‌یتی باشه و اختلاف معناداری وجود داشته باشه چراکه نشه مساله جـ‌نـ‌سیت رو مطرح کرد. مسلما روایی مساله اگر در مجله ای معتبر چاپ شده باشه با دقت مورد تایید و پایایی اون هم بر حسب نتایج بدست امده تعیین شده.اما برای تعمیم به کل مردان کره زمین باید در کشورهای دیگر هم تکرار بشه تا بیشتر قابل اطمینان باشه.باقی مقاله هم که نظریه بوده.کل پروسه تحقیق همین هست،یکجا نتیجه ای بدست میاد و جاهای دیگه تکرار میشه و تایید یا رد میشه.
0
بهرام photo
بهرام دوشنبه، 25 مرداد 1395
ممنون از مقاله مفیدتون 🙏🏻
0
ایمان photo
ایمان چهارشنبه، 12 خرداد 1395
در قسمت اول مقاله در خصوص تحقیق یا بهتر بگم نظرسنجی که انجام شده می‌شه تفاوت در نحوه‌ی پرورش دو جنس رو لحاظ کرد و تحقیق رو از اعتبار انداخت. این تفاوت‌ها لزوما تبعیض نیستند و صرفا تفاوتند. پسرها و دخترها حتی در جوامع مدرن هم به یک سبک بزرگ نمی‌شن و به هر حال تفاوت‌های رفتاری گوناگونی رو براساس جنسیتشون شاهد هستند که می‌تونه ریشه‌ی تفاوتی باشه که تحقیق سعی می‌کنه اون رو، چیزی گره خورده با جنسیت، نشون بده. به عبارتی این نظرسنجی پشتوانه‌ی خوبی برای تکیه و قبول نتیجه‌ی حاصل نیست. ولی قسمت دوم، قضیه رو جالب و خواندنی کرد. ممنون از مقاله‌ی خوبتون.
0
سهند قرائیان photo
سهند قرائیان سه شنبه، 11 خرداد 1395
بسیار عالی👏👏