وزن سالم شما چقدر است و چگونه باید به آن برسید؟

وزن سالم شما چقدر است و چگونه باید به آن برسید؟

میلاد

شکیب

1397/08/14

5314

بار بازدید شده
What-is-Your-Healthy-Weight در این مطلب می‌خواهیم درباره مدیریت وزن و مسائل پیرامون آن صحبت کنیم.
5314
وزن سالم شما چقدر است و چگونه باید به آن برسید؟
Vidoal
4.19
وزن سالم شما چقدر است و چگونه باید به آن برسید؟
وزن سالم شما چیزی بیشتر از یک عدد روی ترازو است. مسئله اضافه وزن، پرخوری و یا کاهش وزن در بین همه انسان‌ها مشترک است. گرچه در بیشتر مواقع مردم معتقدند با کاهش وزن احساس شادی بیشتری دارند اما فکر کردن به رژیم گرفتن و کاهش وزن ممکن است باعث احساسات بد و دید منفی افراد نسبت به خود شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره مدیریت وزن و مسائل پیرامون آن صحبت کنیم.

اولین افسانه در مورد مدیریت وزن
شاید رایج‌ترین افسانه درباره رسیدن به وزن سالم این باشد که انجام چنین کاری ارتباطی با دیگر جنبه‌های زندگی ندارد. اما این مسئله اشتباه است. اگر تغییر وزن شما با آسیب زدن به سلامت روانی، دوستی‌ها (چون شما دائما روی وزن خود تمرکز دارید)، سطح انرژی یا حس ارزشمندی شما همراه باشد یعنی چیزی سر جای خودش نیست. به همین دلیل هم است که رسیدن به وزن سالم نباید به دیگر بخش‌های زندگی شما آسیب بزند. در این حالت، حتی اگر شما به وزن دلخواه خود برسید، این موضوع نمی‌تواند به‌تنهایی باعث خوشحالی، دوست داشته شدن و ایجاد احساس ارزشمندی در شما شود. با این همه، خبر خوب این است که راه‌های مختلفی برای رسیدن به وزن سالم و داشتن احساس عمومی خوشایند وجود دارد.

مدیریت رسیدن به وزن سالم با جسم، ذهن و روان شما در ارتباط است
تردیدی وجود ندارد که خوردن با احساسات شما مانند عصبانیت، اضطراب، ترس و غم ارتباط مستقیمی دارد. اغلب اوقات میزان و نحوه خوردن در ما به‌صورت خودکار اتفاق می‌افتد و این موضوع تا حدودی از آگاهی و اهداف ما برای داشتن یک زندگی سالم جداست. اکثر افرادی که با وزن خود مشکل دارند در مورد اینکه چه غذاهایی را باید بیشتر بخورند و چه غذاهایی را کمتر، دانش و آگاهی کافی دارند. آن‌ها خوب می‌دانند که تمرین و ورزش نقش مهمی در دستیابی به وزن سالم بازی می‌کند. اما این آگاهی لزوما منجر به عمل نمی‌شود. برای میلیون‌ها انسان در جهان چالش در اجرای همین موضوعات است.
 

توصیه ما: هرگز ناامید نشوید. مدیریت وزن بخشی از یک رویکرد بزرگ‌تر به سلامت است که شامل سلامت ذهن، روان و وضعیت عمومی انسان می‌شود. به یاد داشته باشید که بهترین وزن شما لزوما کم‌ترین وزن‌تان نیست. مهم‌ترین بخش این ماجرا دانستن این موضوع است که وزن سالم مخصوص به شما چقدر است و از آن مهم‌تر اینکه چه زمانی سلامت جسمانی، روانی و ذهنی شما در حالت تعادل قرار دارد. شما در وزن سالم خود، با به‌طور کلی در سلامت، قرار دارید زمانی که:

از نظر جسمانی:
۱. خواب و انرژی کلی شما بهبود پیدا کند.
۲. سلامت عمومی شما بهبود پیدا کند. این مسئله در نتایج آزمایش‌های پزشکی شما و همچنین رشد علائم جسمانی مانند بهبود درد کمر، تقویت عضلات، کاهش خستگی، شفافیت ذهنی و غیره نمود پیدا می‌کند.
۳. به‌طور کلی، بدن شما در انجام کارها بهتر عمل می‌کند.

از نظر احساسی:
۱. شما از آنچه انجام داده‌اید به خود می‌بالید اما وزن‌تان معرف شما نیست.
۲. شما به‌خوبی می‌دانید غذاهای مختلف چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند و احساسات شما در شرایط گوناگون چه تاثیری روی خوردن‌تان می‌گذارند.
۳. به‌طور کلی، شما نسبت به گذشته کمتر به وزن خود فکر می‌کنید.
۴. شما به خوردن به‌عنوان ابزاری برای تقویت بدنی و مراقبت از خود نگاه می‌کنید.
۵. شما به ورزش کردن به‌عنوان راهی برای سلامتی شامل سطح انرژی خوب، احساس قدرت و انجام کارهایی که به شما ارزش می‌دهند نگاه می‌کنید.
۶. این آگاهی در شما ایجاد می‌شود که ورزش کردن برای جبران عذاب وجدان خوردن غذاهای مختلف یا نرسیدن به وزن مورد نظرتان نیست.
۷. شما به این درک می‌رسید که تقریبا هیچ فرد دیگری خیلی روی بالا یا پایین رفتن وزن شما دقیق نمی‌شود. حتی اگر این کار را بکند مسئله شما نیست. نباید دغدغه آن‌ها تبدیل به دغدغه شما شود.
۸.  شما به این آگاهی می‌رسید که نمی‌توانید همه را خوشحال نگه دارید و این کار اصلا هدف مناسبی برای زندگی شما نیست.

از نظر روانی:
۱. شما به بدن‌تان، شکل ظاهری، کارکرد و سایز آن، به‌عنوان بخشی از موجودیت خودتان نگاه می‌کنید اما نه لزوما تنها و مهم‌ترین جنبه از موجودیت‌تان. شما چیزی بسیار بیشتر از جسم‌تان هستید.
۲. به این اعتقاد می‌رسید که شما برای اهدافی که برای‌تان ارزشمند و مهم است در این جهان زندگی و کار می‌کنید.
۳. به این آگاهی می‌رسید که نحوه ارتباط شما با بدن‌تان روی افرادی که به شما نگاه می‌کنند مانند فرزندان‌تان، نوه‌های‌تان یا دیگران تاثیر می‌گذارد. اینکه شما خود را به‌عنوان یک انسان بپذیرید و دوست داشته باشید باعث می‌شود آن‌ها خود را به همان شکلی که هستند دوست داشته باشند و بپذیرند.
 

چگونه می‌توانید به وزن سالم و بهترین شکل سلامتی‌تان برسید؟
در ادامه ابزارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که به شما در مسیر پرفرازونشیب کنترل خوردن و مدیریت وزن شما کمک می‌کند.
- اگر تلاش‌های پیشین شما در مدیریت وزن‌تان بی‌اثر و ناکافی بوده، بهتر است به ملاقات یک متخصص تغذیه بروید تا او با یک برنامه‌ریزی مناسب و مختص به شما، در مسیر رسیدن به وزن سالم به شما کمک کند.
- از نشریات این حوزه استفاده کنید. با کمک آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که افکار، احساسات و احساسات جسمانی (مانند تشنگی یا خستگی) چگونه باعث ایجاد خوردن واکنشی در شما می‌شوند.
- روی ذهن خود کار کنید تا افکار، احساسات و وسوسه‌های مربوط به عادات غذایی مخرب از شما دور شوند. این آگاهی ذهنی به شما کمک می‌کند تا با آگاهی از میل به خوردن غذا، رفتار درستی در قبال آن داشته باشید.
- از تکنیک‌های تجسم هدایت‌شده یا هیپنوتیزم کمک بگیرید تا واکنش شما به میل شدید به خوردن غذا تغییر پیدا کرده و تصویر شما از خودتان، خوردن و توانایی شما در رسیدن به اهداف‌تان بازسازی شود. با تجسم هدایت‌شده می‌توان میل شدید به خوردن غذا را کاهش داد. همچنین هیپنوتیزم به شما کمک می‌کند تا وزن‌تان را هم زمانی که به‌عنوان یک درمان اصلی در نظر گرفته می‌شود و هم زمانی که با درمان رفتارهای شناختی همراه می‌شود کاهش دهید.
- روان‌درمانی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه زمانی خوردن در واقع هدفی پنهانی در درون شماست. در این حالت گرچه به‌دنبال کم کردن وزن خود هستید اما دلیل پنهانی آن آرام‌سازی درون ناآرام خود است یا واکنشی به رفتارهای دیگران که دائما از شما و وزن‌تان انتقاد می‌کنند.
 

 

منبع: psychologytoday
سوالات و نظرات کاربران
0
حمیدرضازارع photo
حمیدرضازارع چهارشنبه، 17 اسفند 1401
از مطالب و مقاله های آموزنده و همچنین سلیقه خوبتون متشکرم.
0
Amey photo
Amey پنج شنبه، 30 خرداد 1398
خوب بود، ممنون که در آخر که محاسبه وزن را گذاشته‌اید.دیگر بیشتر از این نباید در مورد اضافه وزن گفته شود چون این توضیح کامل و کافی است.