بررسی پدیده اسرارآمیز مثلث برمودا و ماجراهای پیرامون آن

بررسی پدیده اسرارآمیز مثلث برمودا و ماجراهای پیرامون آن

میلاد

شکیب

1395/09/06

10814

بار بازدید شده
Bermuda-Triangle-Where-Facts-Disappear مثلث برمودا به این مسئله معروف است که بسیاری از کشتی‌ها و هواپیماها به طرز عجیبی داخل هوای رقیق یا قسمت عمیق آب آن ناپدید می‌شوند. در این مطلب درباره این پدیده صحبت می‌کنیم..
10814
بررسی پدیده اسرارآمیز مثلث برمودا و ماجراهای پیرامون آن
Vidoal
4.74
بررسی پدیده اسرارآمیز مثلث برمودا و ماجراهای پیرامون آن
مثلث برمودا (که به آن مثلث شیطان هم گفته می‌شود) در جایی میان جزیره برمودا و شهرهای فلوریدا و پورتوریکو قرار گرفته است. احتمالا بسیاری از شما در مورد راز و رمز این مثلث می‌دانید اما برای کسانی که از آن آگاه نیستند باید بگوییم مثلث برمودا به این مسئله معروف است که بسیاری از کشتی‌ها و هواپیماها به طرز عجیبی داخل هوای رقیق یا قسمت عمیق آب آن ناپدید می‌شوند.
 
اخیرا بسیاری از مردم ناپدید شدن هواپیمای MH370 هواپیمایی مالزی را به مثلث برمودا مرتبط دانسته‌اند؛ جتی که در میانه مسیرش ناپدید شد. اصطلاح «مثلث برمودا» برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ توسط وینسنت گادیس، نویسنده آمریکایی، در مجله عامه‌پسند آرگوسی به کار برده شد. گرچه گادیس برای اولین بار از این اصطلاح استفاده کرد، اما یک دهه بعد این اصصلاح توسط افراد مشهوری دیگری استفاده شد و در نتیجه تبدیل به واژه مشهوری در دنیا شد. چارلز برلیتز، کسی که خانواده‌اش مجموعه‌های آموزشی زبان را منتشر کرده‌اند، علاقه زیادی به این پدیده نادر و عجیب داشت. او نه تنها به پدیده شهر گم‌شده آتلانتیس اعتقاد داشت، بلکه معتقد بود مثلث برمودا به پدیده شهر گم‌شده مرتبط است و تئوری‌های خود را در این زمینه در سال ۱۹۷۴ در کتاب پرفروشش با نام مثلث برمودا عنوان کرد. درباره این پدیده رمزآلود در هزاران کتاب، مجله، برنامه‌ تلویزیونی و وب‌سایت صحبت‌های زیادی شده است.
 
طی سال‌ها، تئوری‌های زیادی برای توضیح این پدیده مرموز ارائه شده است. بعضی از نویسندگان با ایده برلیتز درباره ارتباط مثلث برمودا با شهر گم‌شده آتلانتیس موافق بودند و بیان می‌کردند که این شهر گم‌شده احتمالا زیر دریا (درست در زیر مثلث برمودا) قرار دارد و با استفاده از «انرژی‌های کریستالی» مشهورش، کشتی‌ها و هواپیماها را به درون خود می‌کشد. برخی دیگر که به تئوری‌های خیالی اعتقاد دارند از گوی زمان (حرکت از زمان حال به گذشته یا آینده) و موجودات فرازمینی صحبت می‌کنند که در دل آب زندگی می‌کنند.

اما عده‌ای دیگر معتقدند که دلیل این پدیده در یک وضعیت هیدرولوژیکی یا زمین‌شناسی بسیار نادر و ناشناخته و در عین حال از نظر طبیعی کامل نهفته است. برای مثال، آن‌ها می‌گویند شاید کشتی‌ها و هواپیماها به دلیل وجود گازهای متان قابل اشتعال که در مقادیر زیاد در زیر دریا وجود دارد نابود می‌شوند. آن‌ها معتقدند که شاید یک جرقه الکتریکی یا رعد و برق باعث اشتعال حباب‌های بزرگ متان در سطح آب شده و در نتیجه کشتی‌ها و هواپیماها بدون هیچ نشانه‌ای نابود می‌شوند. به‌تازگی، پژوهش‌گران دانشگاه آرکتیک نروژ روی گودال‌های آتشفشانی کار کرده‌اند که در عمق ۴۵۰ متری زیر مثلث برمودا وجود دارند. آن‌ها معتقدند که گاز متان موجود در این گودال‌ها خارج شده و ممکن است باعث غرق شدن کشتی‌ها شود. البته در رد این تئوری نویسنده سایت livescience این‌گونه عنوان می‌کند که گاز متان به طور طبیعی در سراسر جهان وجود دارد و تا به حال چنین پدیده‌ای در هیچ جای جهان روی نداده است.
 
 
عده‌ای دیگر دلیل بروز پدیده مثلث برمودا را امواجی ناگهانی و بسیار بزرگ ناشی از جزر و مد می‌دانند. عده‌ای دیگر این پدیده را به یک پدیده غیرمعمول مربوط به جاذبه زمین مرتبط می‌دانند که باعث ایجاد مشکلات هدایت ناوبری و در پی آن گیج شدن خلبانان شده و در نهایت باعث فرورفتن در آب اقیانوس می‌شود. در رد این تئوری می‌توان عنوان کرد که اولا خلبان‌ها حتی برای پرواز بدون دستگاه‌های هدایت‌کننده الکترونیکی هم آمادگی دارند و دوما این تئوری دلیل ناپدید شدن کشتی‌ها را توضیح نمی‌دهد. با این حال، نیروی دریایی آمریکا در وب‌سایت خود این تئوری را رد کرده و نوشته: «به اشتباه عنوان شده که مثلث برمودا یکی از دو منطقه‌ای روی زمین است که در آن نشان‌گر قطب‌نمای مغناطیسی به سمت جهت مختصاتی واقعی شمال (true north) قرار می‌گیرد. به طور طبیعی نشان‌گر قطب‌نما جهت شمال را نشان می‌دهد. تفاوت بین این دو را با نام «تفاوت قطب‌نما» می‌نامند. گرچه در گذشته این تفاوت قطب‌نما در منطقه مثلث برمودا تاثیرگذار بوده، اما به دلیل نوسان‌های موجود در میدان مغناطیسی زمین چنین مسئله‌ای از قرن نوزدهم مطرح نبوده است».
 
راز و رمزهای ناپدید شدن
با این همه، پیش از پذیرش هر کدام از این تئوری‌ها، یک انسان کنجکاو یا یک دانشمند یک پرسش اساسی‌تر را مطرح می‌کند: آیا اصولا هیچ پدیده مرموز یا عجیبی در مورد مثلث برمودا وجود دارد؟
 
خبرنگاری با نام لری کوشه (Larry Kusche) دقیقا همین پرسش را مطرح کرد و به این پاسخ شگفت‌انگیز رسید: هیچ رمز و رازی درباره ناپدید شدن عجیب در مثلث برمودا وجود ندارد. کوشه «ناپدید شدن‌های مرموز» را به طور جامع دوباره بررسی کرد و به این نتیجه رسید که داستان مثلث برمودا از اساس از روی اشتباه و توسط دوست‌داران ماجراهای پررمز و راز، افرادی که از این قضیه سود می‌برند و در برخی موارد دست‌کاری در اسناد پدید آمده است.
 
کوشه در کتاب قاطع و صریح خود با نام «معمای مثلث برمودا حل شد» بیان می‌کند که فقط تعداد اندکی از نویسندگان واقعا این موضوع را بررسی کرده‌اند و اکثر آن‌ها اطلاعات و گفته‌های نویسندگان دیگر را، که تئوری‌های اکثر آن‌ها هم نادرست بوده، تکرار کرده‌اند. کوشه می‌گوید: «متاسفانه، چارلز برلیتز بیش‌تر روی استفاده از زبان و بازی با واژگان توانمند بود تا تحقیق و پژوهش در این زمینه. کتاب‌های او درباره پدیده‌های غیرطبیعی- به‌ویژه کتابی که در مورد مثلث برمودا نوشته- با خطاها، اشتباهات و تئوری‌های غیرعلمی همراه است. در حقیقت، پدیده مثلث برمودا به طور کلی زائیده اشتباه چارلز برلیتز است». کوشه بعدها بیان می‌کند که آن‌قدر پژوهش برلیتز درهم و آشفته است که «اگر برلیتز در جایی عنوان کند که مثلا قایق قرمزرنگ بوده، احتمال این‌که قایق رنگ‌های دیگری داشته باشد بسیار بیش‌تر از رنگ قرمز است».
 
 
کوشه بیان می‌کند که در برخی موارد هیچ سندی مبنی بر گم شدن یا ناپدید شدن کشتی یا هواپیمایی در این قبرستان آبی مثلثی وجود ندارد؛ چنین چیزی خارج از تخیل نویسندگان اصلا وجود نداشته است. در برخی موارد دیگر، دلیل ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها کاملا مشخص بوده اما برلیتز و دیگران دلیل آن را «ناپدیدن شدن اسرارآمیز» در یک طوفان شدید عنوان کرده‌اند. در باقی موارد هم ناپدید شدن بسیار دورتر از این مثلث روی داده است. نکته مهم دیگر این است که مثلث برمودا در منطقه‌ای واقع شده که کشتی‌ها و کشتی‌های حمل بار زیادی در آن رفت‌وآمد می‌کنند و خب طبیعی است که احتمال غرق شدن کشتی‌ها در این منطقه، بسیار بیش‌تر از مناطق دیگر کم‌رفت‌وآمد در قسمت جنوبی اقیانوس آرام باشد.
 
نویسنده سایت livescience موضوع مثلث برمودا را این‌گونه جمع‌بندی می‌کند: «به‌رغم این‌که ماجرای مثلث برمودا چندین دهه است که رد شده، اما همچنان هستند نویسندگانی که در کتاب‌های خود از این پدیده به عنوان موضوعی مرموز و لاینحل صحبت می‌کنند. باید بگوییم که پدیده مثلث برمودا هیچ ربطی به گوی زمان، شهر گم‌شده آتلانتیس، موجودات فرازمینی، پدیده‌های عجیب زمین‌شناسی، امواج حاصل از جزر و مد و هیچ چیز دیگر ندارد. راز مثلث برمودا یک توجیه ساده دارد: پژوهش‌های سطحی و غیرواقعی و کتاب‌هایی که برای فروش بیش‌تر به آن دامن زده‌اند».
 
منابع: livescience/ mensjournal/ inhabitat

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
آیا حیات در سیارات دیگر هم وجود دارد؟ (لینک)
منشا صداهای اسرارآمیز از مناطق دوردست قطب شمال از کجاست؟ (لینک)
آیا می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؟ (لینک)
ساخت پلی که قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
خیرمحمد آریان
خیرمحمد آریان پنج شنبه، 14 تیر 1397
برای همه چیز که دلیل علمی وجود نخواهد داشت ، دلیل علمی برای علم وجود دارد نه برای چیزهای فراطبیعی ،
0
زهره photo
زهره چهارشنبه، 15 فروردین 1397
سایت فوق العاده عالی دارید امیدوارم موفق باشید و هر روز اطلاعات بیشتری را در خدمت عموم بگذارید. چون واقعا کلیپ ها ، عکس ها ، متن ها جذاب طبقه بندی شدند.
0
سید محمد حسینی
سید محمد حسینی شنبه، 21 اسفند 1395
یعنی واقعا زائیده فکر نویسندگان بوده این همه خبر درموردش دروغه یا این بنده خدا میخواهد جلب نظرکند
0
محمد جواد  محمدی
محمد جواد محمدی دوشنبه، 16 اسفند 1395
فقط یه سری دلایل علمی کشف نشدس
0
sepehr manafi
sepehr manafi پنج شنبه، 12 اسفند 1395
بنظرم احتمالش هست که موجودات فضایی هم در این پدیده دست داشته باشن.احتمالش هم هست که شهر آتلانتیس در اعماق مثلث برمودا باشه. به هر حال الله اعلم !
0
amir hosein azari
amir hosein azari چهارشنبه، 06 بهمن 1395
ممنون از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 24 دی 1395
همش وهم و تصورات نادرست هست.در منطقه مثلث برمودا همین الان تعداد زیادی کشتی و ... عبور می کند و هیچ مشکل خاصی هم وجود ندارد. آیا شما در این 10-15 سال چیزی در مورد غرق شدن یا سقوط کشتی در این منطقه در اخبار شنیده اید؟ آدم ها به موضوعات عجیب علاقه دارند و همین
1
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
من واقعا تعجب کردم از مطلبی که نوشتید!اون گازهایی که شما فرمودین و اسمی ازش تو مطلبتون نیاوردین گاز آمونیاک بود که از نوعی جلبک که در آن منطقه رشد می کند خارج شده و باعث ایجاد توهم می شود!!!!این مساله خیلی ساده است یک فرمول ساده ی شیمی است!دلیل دوم وجود جریان های دریایی در آن منطقه است که باعث نا به سامانی و به تولید امواج بزرگ تر می شود!در ضمن برای ختم صحبت هایم لازم است بگویم که به جز مثلث برمودا قسمت های دیگری در اقیانوس آرام هستند که همین وضعیت و شدید تر دارند!اگر خواستید اطلاع بدین نتیجه ی تحقیقاتم را در قالب یک مقاله در سایت آپ کنم!این مقاله ی شما کاملا غیر علمی و بی محتوا است.
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی یکشنبه، 07 آذر 1395
خوب بود...همیشه یکی از سوال های ذهنم بود...مرسی
0
محمد حسین لایزال
محمد حسین لایزال جمعه، 10 دی 1395
اگه بشه این رابه صورت فیلم در اورید عالی میشه
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
قبلن شایعه تمسخرآمیزی شنیده بودم تو مثلث برمودا یه جزیره ای هست که یه ادم بزرگ اونجا زندگی میکنه که خیلی جوک بود. انسان دنبال کنجکاوی و خیال پردازی هست و این مثلث برمودا توسط بیلتز یه رمانی بوده، هرچند شاید موردی اونجا تفاق افتاده باشه
0
مهدی نصیری photo
مهدی نصیری یکشنبه، 14 آذر 1395
اگه یه مطلب جامع راجع به جریان های اقیانوسی و علی الخصوص گلف استریم gulfstreem یا جریان خلیجی (البته معادل خوبی نیست ) تهیه کنید فکر نمی کنم سوال بی جوابی راجع به مثلث برمودا باقی بمونه .
0
سروش عباسی
سروش عباسی سه شنبه، 09 آذر 1395
با سلام . در مورد لاینحل بودن این معما چیزی برای گفتن نداشتید .
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 08 آذر 1395
ممنون من خیلی دنبال مثلث برمودا بودم و خیلی چیز ها رو خوندم ولی این خیلی خوب بود
0
شادی کجباف
شادی کجباف یکشنبه، 07 آذر 1395
من تا همین چند لحظه پیش فکر میکردم مثلث بمودا وجود داره، پس طبق این صحبتها میشه گفت افسانه برمودا تنها زاییده ذهن ماجراجوی یک نفر و پر و بال دادن اون توسط دیگرانه. جالبه، گاهی آدمها رو با هزار مدرک و دلیل نمیشه قانع کرد و گاهی میشه خیلی راحت جذب موضوعی غیر واقعی کردشون. فقط باید موضوع جذاب و فرازمینی باشه.
1
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی یکشنبه، 07 آذر 1395
دوتا مثلث برموئا وجود داره اگر ما از مرکز مثلث تو تصویر همان برمودا یک خط به دور کره زمین رسم کنیم در سمت دیگر کره ای زمین یعنی کشور ژاپن منطقه ای وجود دارد داره مانند برمودا که به مثلث اژد ها میگویند این دو منطقه دقیقا در مدار 33 درجه قرار داره هیروشیما و ناکازاکی در این منتطقه قرار دارند و اگر از حرف های من مطمعن بشین تو اینترنت سرچ کنید و پیشنهاد میکنم کتابهای ایریک فوندانکن رو مطالعه کنید و همیشه یک سئوال وجود داره ژاپن در اواخر جنگ تسلیم شده بود چرا آمریکا باید اون مناطق رو بمب هسته ای بزنه؟
0
محمد تقی شکرنیا
محمد تقی شکرنیا یکشنبه، 07 آذر 1395
این نویسنده livescience خودش هم دلیل روشنی نیاورده از اونایی که ردش کردن!
0
Mehrnaz photo
Mehrnaz یکشنبه، 07 آذر 1395
من هم چنان میگم هست:| شاید هم بگین حماقته اما نمیشه اتفاقایی به اون بزرگی تخیل باشه😐
0
رضا photo
رضا یکشنبه، 07 آذر 1395
یادمون باشه تئوری یعنی یک مسئله تقریبا اثبات شده مثل تئوری نسبیت یا تئوری تکامل . کلمه مناسبی که شما باید استفاده میکردید فرضیه هستش