اگر در میانه‌های شب از خواب پریدیم و خواب‌مان نبرد، چه کنیم؟

اگر در میانه‌های شب از خواب پریدیم و خواب‌مان نبرد، چه کنیم؟

میلاد

شکیب

1395/11/10

10225

بار بازدید شده
what-do-if-wake-up-the-middle-night-and-cant-fall-asleep یکی از بدترین تجربیان روزمره انسان‌ها این است که در میانه‌های شب از خواب آرام بیدار شده و دیگر نتواند بخوابد. در این مطلب درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.
10225
اگر در میانه‌های شب از خواب پریدیم و خواب‌مان نبرد، چه کنیم؟
Vidoal
4.39
اگر در میانه‌های شب از خواب پریدیم و خواب‌مان نبرد، چه کنیم؟
یکی از بدترین تجربیات روزمره انسان‌ این است که در میانه‌های شب از خواب آرام بیدار شده و دیگر نتواند بخوابد. حتما این تجربه برای شما پیش آمده است. احتمالا به موقع به تخت‌خواب رفته‌اید و از خستگی خواب‌تان برده اما در میانه‌های شب از خواب بیدار شده‌اید و هر کاری کرده‌اید نتوانسته‌اید دوباره بخوابید.

گرچه راه‌حل سریعی که با آن بتوان بدن را برای بازگشت به خواب گول زد وجود ندارد، اما راه‌های اندکی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید احتمال خوابیدن خود را افزایش دهید. برای این‌که این راه‌ها را با هم مرور کنیم از یک متخصص کمک گرفته‌ایم. دکتر مایکل بروس متخصص این حوزه است و چند نکته ساده را درباره این موضوع با ما در میان می‌گذارد.

چرا وقتی از خواب بیدار می‌شویم دیگر به‌راحتی خواب‌مان نمی‌رود؟
طبق گفته‌های دکتر بروس ما وقتی وارد تخت‌خواب می‌شویم ضربان قلب‌مان افزایش پیدا می‌کند. اما چرا این اتفاق روی می‌دهد؟ بروس می‌گوید برای این‌که بدن شما وارد حالت خواب شود ضربان قلب شما باید به یک میزان مشخصی برسد. این میزان برای هر فرد متفاوت است اما معمولا عددی حدود ۶۰ ضربه در دقیقه است.
 

با خارج شدن از تخت‌خواب این میزان به هم می‌خورد و قلب شما برای غلبه بر نیروی جاذبه زمین مجبور به پمپاژ خون می‌شود که این موضوع به این معنی است که ضربان قلب شما عددی بیش از ۶۰ ضربه در دقیقه می‌شود. برای این‌که به حالت خواب بازگردید، قلب شما باید دوباره آرام شود و این فرایند اصلا به‌سرعت انجام نمی‌شود.

بروس می‌گوید بسیاری از مردم یک ترس غیرمنطقی در مورد میزان خواب کافی دارند و به همین دلیل همیشه به دنبال این موضوع‌اند که به‌اندازه لازم بخوابند و همین مسئله گاهی آن‌ها را نگران می‌کند. وقتی فردی در میانه‌های شب از خواب بیدار می‌شود و دیگر نمی‌تواند بخوابد، اولین کاری که به صورت غریزی می‌کند این است که به ساعت نگاه می‌کند و تلاش می‌کند بفهمد تا صبح که قرار است ساعتش زنگ بزند، چقدر وقت برای خوابیدن دارد. بروس توصیه می‌کند از این کار پرهیز کنید. او معتقد است در این حالت بهترین کار این است که سعی کنید بدن خود را آرام کنید. نگاه کردن به ساعت ممکن است در شما استرس یا نگرانی ایجاد کند و همین مسئله دوباره خوابیدن را سخت می‌کند. بنابراین در این حالت بهترین کار این است که ذهن خود را از هر چیزی خالی کنید و در یک فضای آرام سعی کنید کم‌کم به خواب بروید.
سوالات و نظرات کاربران
0
مهری photo
مهری دوشنبه، 26 فروردین 1398
ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود
0
نسیم زندی
نسیم زندی پنج شنبه، 31 فروردین 1396
کاش راهکارهای متنوع تری ارائه میشد
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
اگر از روی تخت بلند نشیم و سعی کنیم حالت خوابیدن رو بگیریم خیلی سریع دوباره خوابمون می بره
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
افرا photo
افرا یکشنبه، 22 اسفند 1395
دكتر بروس حرفي زده كه زياد كاربردي نيست.. اينقدر فكر و خيال مياد توي ذهن آدم كه خوابش نميبره چه برسه به اينكه ذهنت رو بخواي خالي كني.. اين پيشنهادو عمه منم ميتونه بده.
0
سید علی  ترابی
سید علی ترابی چهارشنبه، 18 اسفند 1395
با سلام به نظر من بعد از پریدن از خواب حتما یک لیوان اب بنوشیم و چند دقیقه ای رو در حالت نشستن به سر کنیم و بعد دوباره به حالت خواب بریم باتشکر
0
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده دوشنبه، 16 اسفند 1395
خیلی کاربردی بود.
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 15 اسفند 1395
مطالعه کردن هم میتونه چشمها رو خسته کنه درنتیجه راحتر بشه خوابید ازدوباره.
0
زینب کریمی  photo
زینب کریمی سه شنبه، 12 بهمن 1395
پریدن ازخواب شبانه میتونه به دلیل غلبه مزاج هم باشه یا بیماری افت یا افزایش فشارخون.که دراین موارد باید به فکرراه حل بود
0
علیرضا  photo
علیرضا یکشنبه، 10 بهمن 1395
یه راه حل مناسب اینه که ادای خواب بودن رو در بیاریم! یعنی چشمامون رو ببندیم و کاملا بی حرکت باشیم ؛ اینجوری ضربان قلب و عملکرد مغز اروم اروم میاد پایین
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi یکشنبه، 10 بهمن 1395
من یه راه دیگه هم بلدم از مدیتیشن یاد گرفتم ... وقتی از خواب میپرم و خوابم نمیبره اول ذهنمو آروم میکنم میگم خب نترس میتونی دوباره بخوابی و یه خواب لذت بخش تجربه کنی بعد شروع میکنم نفس عمیق میکشم دم ..نفسمو نگه میدارم .بعد تا پنج میشمرم بعد بازدم ... فقط به دم و نگهداری نفس و بازدم تمرکز میکنم .‌.بعد کم کم خوابم میبرهد.امیدوارم مفید باشه برای همگی.
0
مریم صالحی
مریم Mary یکشنبه، 10 بهمن 1395
البته اگر این قضیه زیاد تکرار بشه باید دلیل رو بررسی کرد و به سادگی از موضوع رد نشد. بی خوابی اگر مزمن بشه مشکلات زیادی رو برای فرد ایجاد میکنه
0
محمود تیموری
محمود تیموری یکشنبه، 10 بهمن 1395
من موقعی که این اتفاق برام میفته در رختخواب همون طور بحالت خوابیده مدیتیشن انجام میدم تا دوباره خوابم ببره خیلی مفیده.