صدای وحشتناکِ سکوت

صدای وحشتناکِ سکوت

میلاد

شکیب

1395/06/09

15784

بار بازدید شده
the-sound-silence بسیاری به‌دنبال سکوت‌اند و سعی می‌کنند از هیاهوی شهر دور باشند. اما سکوت بیش از حد، توهم‌برانگیز و گاهی ترسناک است. در این مطلب در مورد وجه ترسناک سکوت صحبت می‌کنیم.
15784
صدای وحشتناکِ سکوت
Vidoal
4.44
صدای وحشتناکِ سکوت
بسیاری به‌دنبال سکوت‌اند و سعی می‌کنند از هیاهوی شهر دور باشند. اما سکوت بیش از حد، توهم‌برانگیز و گاهی ترسناک است. در این مطلب در مورد وجه ترسناک سکوت صحبت می‌کنیم.
 
در شهرها همیشه در پس‌زمینه زندگی پرمشغله، هیاهوی شهر مانند غرش هواپیماها، اتومبیل‌ها، ماشین‌آلات صنعتی و ... وجود دارد. گاهی وقت‌ها افراد نیاز به سکوت و خلوت دارند البته نه فقط برای کسب آرامش (که آن هم لازم است)، بلکه برای انجام پژوهش‌های مهم علمی. برای اندازه‌گیری بلندی صدای یک محصول، مثلا بلندی صدای زنگ تلفن همراه یا سر و صدای ماشین ظرفشویی شما نیاز به مکانی عاری از سر و صدای محیط خواهید داشت.
 
برخی سازمان‌ها مانند اپل، مایکروسافت و ارتش ایالات متحده آمریکا دارای چنین مکان‌هایی هستند. به این اتاق‌ها «اتاق‌های بدون پژواک» گفته می‌شود. در مینیاپولیس کشور آمریکا آزمایشگاه‌های اورفیلد (Orfield Laboratories) وجود دارند که چنین اتاق‌هایی را برای انجام آزمایش‌های مختلف به شرکت‌ها اجاره می‌دهند. اورفیلد علاوه بر این کار، مراجعان داوطلب خود را در یک اتاق ساکت و تاریک قرار می‌دهد تا دریابد یک شخص تا چه حد می‌تواند در سکوت و تاریکی مطلق دوام بیاورد و به جنون کشیده نشود.
 

براساس گزارش رادیوی همگانی مینه‌سوتا این اتاق‌ها مانند اتاق خواب معمولی در ساعات پایانی شب‌اند و سر و صدای اتاق خواب شما در آن ساعت شب در حدود ۳۰ دسی‌بل است که می‌توان آن را معادل صدای خش‌خش آرام کاغذ یا صدای دستگاه تصفیه هوا دانست. صدای موجود در اتاق بدون پژواک اورفیلد ۹- دسی‌بل است. طبق رکوردهای ثبت شده گینس این اتاق ساکت‌ترین جای دنیا لقب گرفته است. ۹۹/۹ درصد از امواج صوتی در این اتاق جذب می‌شوند و انعکاس نمی‌یابند. این اتاق دارای عایق‌های صدا به ضخامت یک‌متر است که هر گونه صدا را جذب می‌کند و مانع انعکاس آن می‌شود. سمت بیرونی اتاق توسط لایه‌های ضخیم بتن و فولاد عایق‌کاری شده است. برای جلوگیری از ورود صدا از زیر زمین، کف اتاق به حالت معلق و با فاصله از سطح زمین طراحی شده است. وارد شدن به این اتاق مانند خداحافظی کردن و فاصله گرفتن از کل کائنات است.
 
رئیس آزمایشگاه اورفیلد، آقای استیو اورفیلد (Steve Orfield)، در این زمینه می‌گوید: «هیچ چیز فراتر از واقعیت نیست. شما در هر اتاقی صدایی می‌شنوید و پژواک صدا را دریافت می‌کنید. در اتاق بدون پژواک اورفیلد اگر فردی با شما صحبت کند، شما صدای آن فرد را خالص و واقعی می‌شنوید. منظورم این است که پژواک صدا بر شنوایی شما تاثیر ندارد. حال اگر همان فرد پشت به شما بکند شما تنها صدای چرخش سر او را خواهید شنید چراکه پژواکی در کار نیست».
 

شاید بسیاری از افراد که در جوامع پرهیاهو و پر‌سر‌و‌صدای امروزی زندگی می‌کنند با خود بیاندیشند که چه خوب بود اگر می‌توانستند حضور در چنین اتاقی را تجربه کنند اما باید اظهار داشت که قرار گرفتن در چنین مکانی اصلا ساده نیست. اغلب افراد نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ دقیقه در این اتاق دوام بیاورند و دچار سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و توهم شنیداری می‌شوند. آقای اورفیلد در حدود ۳۰ دقیقه در این اتاق دوام آورده است. به گزارش دیلی میل (Daily Mail) طولانی‌ترین زمانی که یک نفر توانسته در این اتاق دوام بیاورد ۴۵ دقیقه بوده است. افراد زیادی برای قرار گرفتن در این اتاق ابراز آمادگی کرده‌اند اما اکثر آن‌ها در همان چند ثانیه اول محکم به درب اتاق می‌کوبند و می‌خواهند از آن خارج شوند. قرار گرفتن در چنین اتاقی برای فضانوردان، نیروهای امنیتی ویژه و کوه‌نوردان حرفه‌ای می‌تواند تمرین مناسب و چالش‌برانگیزی باشد. بعد از ورود به اتاق بدون پژواک و بسته شدن درب اتاق، فرد در سکوت و تاریکی فراگیر غرق می‌شود و در نتیجه به تنها صدای موجود یعنی صدای زنده‌بودنش توجه می‌کند که شامل صدای تنفس، صدای ضربان قلب و حتی صدای ارگان‌های داخلی بدن مانند معده و روده می‌شوند. صدای محیط برای افراد اطمینان‌بخش است و محرومیت از شنیدن صدای محیط ترس را به فرد القا می‌کند. این محرومیت حسی مانند یک شکنجه سختِ عذاب‌آور است و از این روست که کم‌تر کسی تاب و تحمل قرار گرفتن در چنین اتاقی را دارد.
 
هر چقدر قرار گرفتن در هیاهوی و سر و صدا آزاردهنده است، قرار گرفتن در سکوت هم می‌تواند وحشتناک و عذاب‌آور باشد. برای همین است که طبیعت تعادل را برگزیده و در کنار صدای خروشان رودخانه در فاصله‌ای چندمتری می‌توان در سکوت نسبی جنگل آرامش یافت و در حد فاصل این دو تلاقی، صدا و سکوت آرامش‌آفرین و لذت‌بخش است.
 
منابع: slate/ smithsonianmag/ theguardian/ nowiknow
سوالات و نظرات کاربران
2
H1994 photo
H1994 چهارشنبه، 11 مهر 1397
در جواب به کسایی که میگید سکوت چرا باید ازاردهنده باشه باید بگم که تاحالا شده برید تو یه انباری ساکت؟یا یه اتاق خالی؟شده گوشتون زنگ بزنه؟تو سکوت مطلق مدام حس میکنی صدای یه بوق یا یه زنگ مداوم و کر کننده رو میشنوی ...یعنی واکنش خود بدنه...برای همین بهش میگن سکوت کر کننده...و همین سکوت باعث توهم هم میشه...صداهای درونت به حدی واضحن که حس میکنی از بیرونن...و همین باعث میشه فکر کنی چیزی تو اون اتاقه و کم کم توهم زدنت شروع میشه...اینا بخشی از دلایل دیوونه کننده بودن سکوت محضه...واکنش بدنه و دست ادم نیست ...شاید بتونی ذهنتو کنترل کنی به خودت القا کنی هیجی تو اتاق نیست اما چجوری میخوای کاری کنی گوشت زنگ نزنه؟
1
علی photo
علی دوشنبه، 17 اردیبهشت 1397
خب نمیشه تو اون اتاق خوابید ؟ ادم میره اونجا میخوابه و بدین شکل چند ساعت دووم میاره
1
نرجس قادری
نرجس قادری شنبه، 14 بهمن 1396
من دلم اتاق کاملا ساکت خواست با یه قلم و خودکار وای چه عالی میشه
1
دانیال حسینی
بیخیال! حسینی یکشنبه، 06 فروردین 1396
اونایی که ناشنوا(کر) هستن قاعدتا باید صدایی که به گوششون میرسه ۰ دسی‌بل باشه دیگه؟! راستی نوشتین صدای اتاق منفی ۹ دسی بل؟!فکر کنم مثبت ۹ دسی‌بل باشه هاااا دمتون گرم مطلب عالی ای بود.
1
آروین  حسنی
آروین حسنی جمعه، 03 آذر 1396
(پاسخ) واحد دسی بل از لگاریتم شدت صوت مورد نظر بر شدت صوت مرجع بدست می‌آید. شدت صوت مرجع به عنوان یک مبنا قرار دارد و اصلا به معنی نبود هیچ صدایی نیست. پس صفر دسی بل به این معنی نیست که صدایی وجود ندارد. لذا دسی بل منفی نیز وجود دارد.
0
پیام photo
پیام پنج شنبه، 04 آبان 1396
ای کاش میتونستم منم امتحان کنم! بنظرم خیلی خوب باید باشه فقط تاریکی رو اضافه نباید بکنن! چون تاریکی مطلق به خودی خود باعث بی تابی ادم میشه... من دوست دارم توی این اتاق موزیک تنظیم کنم!
1
احسان صادقی
احسان صادقی جمعه، 13 اسفند 1395
سکوت کر کننده!
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
البته بعضی وقتا سکوت بد ترین چیز ممکن توی دنیاست !!
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی جمعه، 24 دی 1395
واقعا با خواندن این متن تازه میفهمیم که چقدر این صداهای اطراف که در ظاهر خیلی آزار دهنده هستن میتواند احساس امنیت و آرامش نیز بدهد چون آدم در همچین اتاقهایی خود را تصور میکند یک لحظه آن ترسناک است
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 30 آذر 1395
در مورد اينكه تا كنون هيچ كس نتونسته بيشتر از 45 دقيقه در اين اتاقها دوام بياره توضيح بدين. چرا افراد بايد از سكوت مطلق بترسن
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
تو اون اتاق رفتن خیلی وحشتناک و رعب آوره سکوت محض
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
خیلی جالب بود من یکبار دیگه همچین اتاقی رو یه جا خونده بودم ای کاش مینوشتید رکورد بیش ترین زمانی که یک فرد در اتاق بوده است چقدر هست
0
افشین  بهرامی
افشین بهرامی سه شنبه، 18 آبان 1395
جالب بود که سکوت مطلق میتواند آنقدر آزاردهنده باشد
0
محمد جواد سالاری
محمد جواد سالاری شنبه، 15 آبان 1395
سکوت و دیگر هیچ......
0
حجت قربانی
حجت قربانی شنبه، 15 آبان 1395
واقعا جالب بود از سکوت به ترس دلیل علمیش چیه؟
0
Reza Banivakil
Reza Banivakil شنبه، 15 آبان 1395
خیلی متن جالبی بود! آدم وسوسه میشه که بره توی این اتاق ها!
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری چهارشنبه، 05 آبان 1395
مطالب گردآورده شده توسط سامان امینی بسیار بسیار عالین 👍✌
0
Setayesh photo
Setayesh جمعه، 16 مهر 1395
حتي فكر كردن به رفتن تو اين مكان استرس آور هست برام😲😲😲
0
مرتضی photo
مرتضی یکشنبه، 14 شهریور 1395
خیلی جالب بود
0
Hossein10 photo
Hossein10 شنبه، 13 شهریور 1395
بینظیر بود موفق باشین... همه کاراتون عالیه

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.