6 مهارتی که هر کاربر حرفه‌ای اکسل باید بلد باشد!

6 مهارتی که هر کاربر حرفه‌ای اکسل باید بلد باشد!

نوید

امین آقایی

1395/02/06

11706

بار بازدید شده
six-Excel-skills-for-professional اکسل دارای بیش از تابع و تعداد زیادی ابزار برای کارهای مختلف است ولی در این میان ابزاری وجود دارد که دانستن آن‌ها شما را از بقیه کاربران اکسل متمایز می‌کند
11706
6 مهارتی که هر کاربر حرفه‌ای اکسل باید بلد باشد!
Vidoal
4.94
6 مهارتی که هر کاربر حرفه‌ای اکسل باید بلد باشد!
اکسل دارای بیش از  300 تابع و تعداد زیادی ابزار برای کارهای مختلف است ولی در این میان ابزار، توابع و مهارتهایی وجود دارد که دانستن آنها شما را از بقیه کاربران اکسل متمایز میکند:
 

Vlookup
تابعی که هر کاربر حرفه ای اکسل باید بلد باشه ، برای اینکه بتونه اطلاعات پراکنده شیت ها و جدول ها متمرکز کنه و گزارشات بگیره. به عنوان مثال شما صفحه ای دارید که قیمت کالا ها را ثبت کردید، در صفحه ای دیگر شما فاکتور فروش میزنید با استفاده از vlookup  میتونید در فاکتور فروش بعد از وارد کردن کد یا نام کالا قیمت کالا را از صفحه اطلاعات مرتبط با کالا بخونید.

If Formulas
دو فرمول  If و IFERROR دو فرمول پر کاربرد از مجموعه فرمولهای شرطی اکسل هستند،با فرمول IF میتونید بر اساس صحت یا نادرستی یک شرط تصمیمی بگیریم ، برای مثال اگر نمره دانش آموزی بالاتر از 12 بود نوشته قبول نمایش داده شود و اگر پایینتر بود مردود نمایش داده بشود.

IFERROR
این فرمول هم زمانی کاربردی میشود که امکان خطا در فرمول نویسی شما باشد.به عنوان مثال در صورتی که از فرمول Vlookup استفاده میکنید و دنبال یک مقدار هستید و آن مقدار موجود نباشد خطای #N/A نمایش داده میشود که با IFERROR  می توانید نوشته مناسبتری را نمایش دهید.

Tables
استفاده از جدول علاوه بر مزایای فوق العاده در ظاهر ، نظم و ترتیب اطلاعات در اکسل ، باعث میشه اکسل اطلاعات شما را در غالب ویژه و استانداردی بشناسد تا بتونید در هر زمینه ای ( ساخت PivotTable ، ساخت جدول ...) از اطلاعاتتون استفاده کنید. 

وقتی از جدول استفاده میکنید شما این امکانات را هم دارید: فیلتر ، مرتب کردن(سرت) ، توابع تجمیعی 

PivotTables
دانستن این امکان اکسل شما را از همه کسایی که اکسل بلدن متمایز میکنه ، پیوت تیبل ابزار هوش تجاری در اکسل است ، شما میتونید گزارشهای فوق العاده ای از اطلاعاتتون بگیرید. برای مثال فرض کنید اطلاعات فروش و محصولاتتون در اکسل موجود با پیوت تیبل میتونید از فاکتوراتون این مدل گزارشات را بسازید: 

  • مجموع فروش ماه های مختلف چقدر است
  • فروش هرکالا در هر فصل چقدر است 
  • فروش تعداد هر کالا در هر سال چقدر است
  • میانگین فروش هفتگی

Conditional Formatting
تغییر ظاهر سلول ها بر اساس مقدار ، به عنوان مثال تغییر رنگ دانش آموزایی که معدلشون پایین تر از 12 به قرمز و بالاتر از 17 به سبز.

کلید های میان بر در اکسل
استفاده از کلید های میانبر کار را سریع تر میکند و شما را حرفه ای تر نشان میدهد!

Control-Down/Up Arrow  کلید کنترل + کلید بالا پایین یا چپ راست شما را به انتهای سطر یا ستون می برد ،در صورتی که مقداری در خانه های اکسل باشد شما را به اولین یا آخرین مقدار می برد.

Control-Shift-Down/Up Arrow  کافی زمانی که کنترل + کلید بالا پایین یا چپ راست را میزنید شیفت را هم بگیرید تا اطلاعات را هم انتخاب کنید.

Shift-F11 ساخت یک صفحه Worksheet جدید

F2  باز کردن یک سلول برای فرمول نویسی

Control-Home شما را به خانه A1  میبرد

Control-End شما را به آخرین خانه ای که اطلاعات در آن است می برد

Alt +  جمع تمام خانه های بالایی

سوالات و نظرات کاربران
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 25 دی 1395
جمله اول متن رو اصلاح کنید.از نظر دستور زبان ابهام دارد
1
رضا سعیدی
رضا سعیدی پنج شنبه، 23 دی 1395
سلام هر چند تمامی توابع فوق کاربردی هستند ولی ارائه اونها به این شکل کمکی به یادگیری افراد نمی کند. شاید بهتر باشد هر کدام از توابع در یک پست مجزا با ذکر مثال تشریح بشه.
1
مهران مهدیزاده
مهران مهدیزاده دوشنبه، 20 دی 1395
Good nice.
1
حسین محصل یزدی
حسین محصل یزدی یکشنبه، 19 دی 1395
در همین حد ساده هم یاد بگیریم، خیلی کار کردیم، دیگه چه برسه در این حد حرفه ای
3
مصطفی .
مصطفی کهن شنبه، 27 آذر 1395
ممنون از مطلب تون
0
امیرحسین عباسی
امیرحسین عباسی پنج شنبه، 29 مهر 1395
اگه امکانش هست بی زحمت آموزش پاورپوینت رو هم بزارین
0
نوید امین آقایی
نوید امین آقایی جمعه، 28 آبان 1395
(پاسخ) حتما ، برنامشو داریم