ورزش کردن در روزهای آلوده بسیار خطرناک است

ورزش کردن در روزهای آلوده بسیار خطرناک است

میلاد

شکیب

1395/09/19

3901

بار بازدید شده
exercise-high-air-pollution-could-be-deadly به‌تازگی پژوهشی در بلژیک انجام شده که نشان می‌دهد ورزش در روزهای آلوده به ریه‌ها آسیب زده و باعث مشکلات قلبی می‌شود. نتایج این پژوهش برای تهرانی‌ها که روزهای آلوده‌ای را پشت سر می‌گذارند، بسیار مهم است.
3901
ورزش کردن در روزهای آلوده بسیار خطرناک است
Vidoal
4.47
ورزش کردن در روزهای آلوده بسیار خطرناک است
در مطلب «تهران دیگر نفس نمی‌کشد؛ آلودگی هوا و راه‌های مقابله با آن» (لینک) در مورد آلودگی هوای تهران صحبت کردیم. به‌تازگی پژوهشی در بلژیک انجام شده که نشان می‌دهد ورزش در روزهای آلوده به ریه‌ها آسیب زده و باعث مشکلات قلبی می‌شود. نتایج این پژوهش برای تهرانی‌ها که روزهای آلوده‌ای را پشت سر می‌گذارند، بسیار مهم است.
 
محققان در بلژیک به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا باعث می‌شود تا ر‌گ‌های خونی در ریه تنگ‌تر شده و در نتیجه جلوی گردش موثر خون در بدن گرفته شده و فرد در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی قرار گیرد. دکتر ژان فرانسیس آرگاچا، پژوهش‌گر ارشد این پژوهش و متخصص قلب در دانشگاه بیمارستان بروکسل، می‌گوید: «این مسئله یک مشکل سلامت عمومی برای افرادی است که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند؛ در این شهرها تمرین‌های ورزشی به ریه آسیب زده و باعث بروز مشکلات قلبی می‌شود. توصیه ما این است که در روزهایی که هوا بسیار آلوده است از فعالیت‌های جسمانی پرهیز کنید. هیچ سند روشنی از این‌که ماسک‌ها می‌توانند در کاهش اثر ریزگردها و آلودگی‌ها موثر باشند وجود ندارد».
 
پژوهش‌گران بیش از ۱۶ هزار نفر را که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به بیمارستان‌های بلژیک مراجعه کرده بودند و تست اکوکاردیوگرافی (پژواک‌نگاری قلب) داده بودند مورد مطالعه قرار دادند. سپس آن‌ها نتایج مطالعه خود را با گزارش‌های آلودگی هوا مقایسه کردند و متوجه شدند که به طور متوسط گردش خون افراد در روزهای آلوده بد بوده و یا روزهای قبل از مراجعه ضعیف بوده است.
 
در مطالعه دیگر، پژوهش‌گران از ۱۰ داوطلب مرد سالم خواستند در یک اتاق بزرگ در معرض هوای آلوده قرار بگیرند. آن‌ها دارویی به این افراد دادند که باعث می‌شد کارکرد قلب شبیه کارکرد قلب هنگام ورزش شود و بعد کارکرد ریه آن‌ها را آزمایش کردند. نتایج نشان داد که در حالت عادی تاثیر مخربی روی افراد ایجاد نمی‌شد، اما پس از خوردن دارو، گردش خون در آن‌ها کاهش پیدا می‌کرد. دکتر آرگاچا در این مورد می‌گوید: «این امر نشان می‌دهد آلودگی هوا روی کارکرد ریه هنگام ورزش اثر مخربی می‌گذارد».
 
منبع: telegraph
سوالات و نظرات کاربران
0
ربابه ابراهیمی
ربابه ابراهیمی سه شنبه، 23 خرداد 1396
در روزهای آلوده در محیط سربسته یا سالن های ورزشی ورش کنبیم خطر کمتری داره
0
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده پنج شنبه، 19 اسفند 1395
البته اگر رعایت کنیم هیچ اتفاقی نمیفته
0
محمدرضا ماندگار
محمدرضا ماندگار جمعه، 22 بهمن 1395
ورزش خوبه. بعضی ها برای زنده ماندن مجبورن در هر جایی، هر جوری، نفس بکشن. شاید هم دزدکی!
0
sadaf saeidi
sadaf saeidi چهارشنبه، 22 دی 1395
در روز های آلوده نفس کشیدن هم خطرناکه
0
محمد سجاد کیانی
محمد سجاد کیانی سه شنبه، 21 دی 1395
این یعنی اگه تو تهران زندگی میکنی تقریبا ۶ ماه از سال ورزش در فضای باز نداشته باشی؟! نمیشه که!!!!
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 20 دی 1395
این که خطرناک است درست. ولی تا چه حد خطرناک است؟ این نکته خیلی مهم است! باید خطردارها بررسی شود! بین کالاها و عوامل خطرزا مقایسه صورت بگیرد. مثلا خطر سیگار بیشتر است یا هوای آلوده؟ خطر ورزش نکردن و افزایش چربی و بی تحرکی بیشتر است یا ورزش در شرایط آلوده.باید یک استاندارد و سنجه ی مناسب برای طبقه بندی عوامل خطرزا تشکیل شود تا مردم تکلیف خود را بدانند
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
راه رفتن عادی مضر است چه برسد به ورزش!
0
سيدمهدي  ال داود
سيدمهدي ال داود شنبه، 04 دی 1395
درسته...چون در هنگام ورزش كردن بيشتر اندام هلي بدن درگير هيتند براي منقبض شدن به اكسيژن بيشتري نياز دارند دراين حالت. اگه در روز كه هوا الوده باشد ورزش كنيم باعث ميشود به دليل نياز اكسيژن وارد بدن شده و به دليل سنگين بودن ريز گردها روي سلول ها ريه نشسته و به ان ها كم كم ضربه ميزنند باعث ايجاد بيماري هايي از قبيل سرفه هاي نيم نيم و آسم و غيره مي شود ممنونم از مطالب قشنگتون
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
خونده بودم که موقع ورزش کردن بدن بیشتر به اکسیژن داره که از طریق نفس کشیدن تامین میشه. بالطبع وقتی هوایی رو تنفس میکنیم که اکسیژن کافی رو تامین نمیکنه دچار مشکل میشیم.همچنین در مواقع عادی در هوای آلوده هم همینطور که به جای اکسیژن دی اکسید کربن تنفس میکنیم که ضرر داره
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 20 آذر 1395
در تهران اصلا نمیشه نفس کشید به قول یه بدنه خدایی می گفت انگار داری سرب میخوری فرقی نداره گازشو بخوری یا جامدشو
0
sh photo
sh شنبه، 20 آذر 1395
لطفا امکان کپی بذارید برای مطلب هاتون!