چرا فرهادی، انصاری و نادری را نماینده خود در اسکار کرد؟

چرا فرهادی، انصاری و نادری را نماینده خود در اسکار کرد؟

میلاد

شکیب

1395/12/08

7435

بار بازدید شده
asghar-frahadi-anousheh-ansari-firouz-naderi وب‌سایت ویدوآل هم به این دلیل تصمیم گرفته تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا اصغر فرهادی دکتر فیروز نادری و انوشه انصاری را برای نمایندگی‌اش در مراسم اسکار انتخاب کرده است.
7435
چرا فرهادی، انصاری و نادری را نماینده خود در اسکار کرد؟
Vidoal
4.75
چرا فرهادی، انصاری و نادری را نماینده خود در اسکار کرد؟
حدود یک‌ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، فرمانی را مبنی بر لغو صدور ویزا برای مردم ۷ کشور دنیا صادر کرد که کشور ما هم جزو یکی از این ۷ کشور بود. به‌سرعت اخبار این تصمیم جنجالی در تمامی رسانه‌های جهان منتشر شد و افراد متعددی به آن واکنش نشان دادند. تقریبا هیچ ایرانی‌ای نبود که از این تصمیم به خشم نیاید و البته تظاهرات و اعتراض‌های زیادی در خاک آمریکا به این فرمان موقت شد. در این میان اما بحثی پیش آمد در مورد حضور فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در مراسم اسکار. «فروشنده» نامزد بهترین فیلم خارجی در مراسم اسکار امسال است و طبیعی است که نمایندگانی از آن در این مراسم حضور داشته باشند.

ترانه علیدوستی بازیگر اصلی این فیلم به‌سرعت به این مسئله واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت:

«ممنوعیت ترامپ مبنی بر عدم صدور ویزا برای ایرانیان یک حرکت نژاد‌پرستانه است. من نمی‌دانم این موضوع رویداد‌های فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد یا خیر، با این حال بنده به نشانه اعتراض از شرکت در مراسم اسکار ۲۰۱۷ خودداری می‌کنم».

مدت کوتاهی پس از این موضوع، اصغر فرهادی هم به این مسئله واکنش نشان داد و از حضور در مراسم اسکار انصراف داد. او در بخشی از پیام خود نوشته:

«متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش‌کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود. اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قائل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم».
 

با این حال چند روز پیش اصغر فرهادی انوشه انصاری و دکتر فیروز نادری را به‌عنوان نمایندگان خود در مراسم اسکار معرفی کرد. انتخابی که با استقبال هر دو نفر روبه‌رو شد و هم انصاری و هم نادری در پست‌های جداگانه‌ای این انتخاب را مایه مباهات و افتخار خود دانستند. با این حال، رسانه‌های ایرانی به این موضوع واکنش‌های مختلفی داشتند. رسانه‌های مخالف فرهادی این حرکت را به‌نوعی زیر پا گذاشتن تحریم اسکار از سوی فرهادی دانستند و رسانه‌های دیگر از این موضوع استقبال کردند. نکته جالب در این موضوع معرفی دو دانشمند و فرد سرشناس ایرانی به‌عنوان نمایندگان اصغر فرهادی در مراسم اسکار است و وب‌سایت ویدوآل هم به این دلیل تصمیم گرفته تا این موضوع را از منظر دیگری بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که چرا اصغر فرهادی این دو فرد را برای نمایندگی‌اش انتخاب کرده است.

مسئله مهاجرت
سالانه انسان‌های زیادی به کشور آمریکا مهاجرت می‌کنند و ترامپ در نطق‌های انتخاباتی خود در زمینه ممنوعیت و سخت‌گیری در مورد ورود مهاجران قول‌های زیادی داده بود. اما نکته مهم در این زمینه این موضوع است که بخش عمده‌ای از متخصصان و انسان‌های تاثیرگذار و سرشناس در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و ... در ایالات متحده را مهاجران کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند و همین مسئله بخش زیادی از اعتراض‌های مخالفان ترامپ را شامل می‌شود. اصغر فرهادی با انتخاب انوشه انصاری و دکتر فیروز نادری پیام روشنی را صادر کرده است: «نمایندگان فیلم فروشنده در مراسم اسکار همان مهاجرانی‌اند که جزو مهم‌ترین افراد حوزه علم در کشور آمریکا هستند».

انوشه انصاری اولین ایرانی فضانورد، اولین بانوی مسلمان فضانورد، اولین بانوی کیهان‌گرد (گردشگر فضایی) است. او در کنار این القاب، یکی از موفق‌ترین کارآفرینان کشور آمریکاست. او پیش از انقلاب ایران به آمریکا مهاجرت کرده و یکی از سرشناس‌ترین زنان حوزه علم و فناوری به‌شمار می‌رود. دکتر فیروز نادری هم یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سازمان فضایی ناساست. او تا همین چند سال پیش مدیر اکتشافات منظومه شمسی ناسا بود و پیش از آن هم پست‌های بسیار مهمی در مهم‌ترین سازمان فضایی جهان در اختیار داشته است. در واقع فرهادی با انتخاب این دو فرد به جهانیان اعلام می‌کند که آن‌هایی را که ترامپ مانع ورودشان به آمریکا شده، همان‌هایی‌اند که مهم‌ترین دستاوردها و فعالیت‌ها را در کشور آمریکا انجام داده‌اند.
 

یک مرد، یک زن
اصغر فرهادی خیلی ساده می‌توانست یک نفر را به‌عنوان نماینده خود در مراسم اسکار معرفی کند؛ کاری که اتفاقا معمول‌تر و باسابقه‌تر انتخاب دو نفر نماینده است. انتخاب یک مرد و یک زن هم پیام ویژه‌ای دارد. فرهادی با این کار می‌خواهد همه انسان‌ها را اعم از مرد و زن که از ورود آن‌ها به آمریکا جلوگیری می‌شود مخاطب قرار دهد. انوشه انصاری به‌عنوان یک زن ایرانی موفق در آمریکا و دکتر فیروز نادری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مردان ناسا، به‌نوعی نماینده تمامی ایرانی‌های روی زمین‌اند.

مسئله علم
اصغر فرهادی انسان‌های ایرانی موفق دیگری را نیز می‌توانست انتخاب کند. اما چرا دو نفری را انتخاب کرده که در حوزه علم و به‌ویژه فضا فعالیت می‌کنند. به نظر این قضیه هوشیارانه می‌آید؛ کشور آمریکا خود را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کشور در حوزه علم می‌داند که این مسئله خیلی دور از واقعیت نیست. در حوزه نجوم کشور آمریکا جزو توسعه‌یافته‌ترین و مهم‌ترین کشورهاست و فرهادی هم با آگاهی از این موضوع، دو ایرانی‌ای را انتخاب کرده که در مهم‌ترین بخش‌های علمی در آمریکا فعالیت کرده‌اند. فرهادی می‌خواهد بگوید در جایی که کشور آمریکا بیش‌ترین ادعاها را دارد این ایرانی‌ها و البته مهاجران‌اند که نقش مهمی را ایفا می‌کنند.  

به نظر می‌آید فرهادی با این کار نه‌تنها قصد زیر پا گذاشتن تحریم مراسم اسکار ۲۰۱۷ را نداشته، بلکه با حرکتی هوشمندانه می‌خواهد پیام خود را که به‌نوعی پیام بسیاری از ایرانی‌ها هم هست، در یک مراسم بسیار مهم با برد جهانی به گوش همه مردم دنیا و به‌ویژه سیاست‌مداران آمریکا برساند.
سوالات و نظرات کاربران
0
حسین photo
حسین دوشنبه، 09 اسفند 1395
تا جایی که میدونیم خانم انصاری یه دفعه پول دادند رفتند فضا و فعالیت دیگه ای تو این زمینه نداشتند.
0
امین سیدزاده
امین سیدزاده سه شنبه، 10 اسفند 1395
(پاسخ) خب لطفا جایی که می دونید رو یه کم جلوتر ببرید جایی که الآن تا اونجا رو میدونید خیلی جای مناسبی نیست!
1
اسماعیل  پورنوری
اسماعیل پورنوری یکشنبه، 27 فروردین 1396
فقط یه ایرونی میتونه اینقدر زیرکانه وعالمانه با هنر خودش بدرخشه .چون هنر نزد ایرانیان است وبس
1
ادریس دانا
ادریس دانا چهارشنبه، 25 اسفند 1395
اصلا کار درستی نبود اگه خودش میرفت بهش اسکار نمیدادن از موقعیت سو استفاده کرد
1
علیرضا علیزاده
علیرضا علیزاده دوشنبه، 23 اسفند 1395
بسیار کاربردی
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده یکشنبه، 22 اسفند 1395
هم فیلم و هم کاری ک انجام داده واقعا زیبا بود ! و سیاست خوبی داشت جنابا آقای فرهادی
0
زهرا  غلامی
زهرا غلامی شنبه، 21 اسفند 1395
من قصد توهین به کسی رو ندارم ولی کلا انسانهایی که نان را به نرخ روز میخورند نه دوست دارم نه قبول دارم و نه براشون احترام قائل هستم
0
behshad vzr
behshad vzr شنبه، 21 اسفند 1395
خانم علیدوستی و اقای فرهادی واقعا تصمیم درستی گرفتند که شرکت نکردند تا سیاست نژاد پرستی ترامپ بیشتر نمایان بشه
0
مریم شکری کاریزعمر
مریم شکری کاریزعمر شنبه، 21 اسفند 1395
بله هوشمندانه بود واینکه با نجوم به نظر من میشه خیلی حرفا رو زد مثل اینکه هیچکس حق نداره هیچ نژادی رو از هیچ جای زمین بیرون کنه صاحب همه چیز خداست
0
سید محمد حسینی
سید محمد حسینی جمعه، 20 اسفند 1395
نکته ای کاش در سرزمین من هم به علم وتحقیق وتوسعه و ضوابط بیشتراز سیاست بازی ونه درایت و نظام روابط ولابیگری توجه میشد تا کشور من بهشت دیگران برای حضور و کسب جوایز در عرصه های مختلف بود
0
رحیمه  محمدی
رحیمه محمدی پنج شنبه، 19 اسفند 1395
متاسفانه امروزه غرض ورزی عمدتا نااگاهانه مانع پیشرفت وظهور خیلی از اموری می شود که در جایگاه خود می تواند بسیار ارزشمند باشد ، ولی انچه که روش است ایرانی همیشه سرافراز است .
0
محسن موسوی
محسن موسوی پنج شنبه، 19 اسفند 1395
به همه چیزش فکر کرده بودم به جز مسیله علم واقعا آدم هوشیاری هستند آقای فرهادی .
0
علی دهقانی
علی دهقانی سه شنبه، 17 اسفند 1395
من امیدورم که به هر جایی برسیم یادمون نره کی بودیم و کی هستیم و از کجا اومدیم به امید موفقیت
0
pouya naimy
pouya naimy یکشنبه، 15 اسفند 1395
به امید موفقیت های بیشتر برای جناب فرهادی
0
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی یکشنبه، 15 اسفند 1395
باسلام درود بر جناب آقای اصغر فرهادی عزیز ، هم بخاطر حضور نیافتن در اسکار بخاطر حرفهای ترامپ و هم بخاطر طرز تفکر و انتخاب دوتن از بزرگترین دانشمندان دنیا که ایرانی هستند و باعث افتخار ایران ...
0
sima motevali
sima motevali شنبه، 14 اسفند 1395
همین طور که میدانید و در فیلم های ایشون هم این مسیله رو میبینیید گفتار و نقدر این انسان و گفتن حرفای ایشان با رفتار خودش هست ایشون با رفتارش حرف هاشو میرنه علاوه بر کلام ش
0
محمد ظهوریان مشمول
محمد ظهوریان مشمول شنبه، 14 اسفند 1395
به امید ارزو اسکار های بیشتر برای کشورم
0
مصطفی دواتگر آزاد
مصطفی دواتگر آزاد جمعه، 13 اسفند 1395
تبریک به آقای فرهادی بخاطر کارگردانی خوب فیلم فروشنده و به تمام ملت ایران این افتخار رو تبریک میگم انشاءالله در فیلم های بعدی نیز بدرخشید
0
محمود photo
محمود جمعه، 13 اسفند 1395
با نطر شما کاملا موافقم و کار فوق العاده ی آقای فرهادی رو تحسین میکنم بسیار هوشمندانه بود
0
محمود photo
محمود چهارشنبه، 11 اسفند 1395
ممنون از سایت و شبکه های اجتماعی و کلا فعالیت های مفیدتون و خیلی ممنون از این تحلیل هوشمندانه . لذت بردم . مطالبی که در این زمینه نشر میشد منو سر 2 راهی درست یا غلط بودن ماهیت این امر قرار داده بود. با این مطلب آروم گرفتم . مجدد تبریک میگم به ایرانیان و بخصوص آقای فرهادی.
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته چهارشنبه، 11 اسفند 1395
جناب آقای فرهادی به نظرم علاوه بر کارگردانی در سطح بین المللی از دید و نگرش خاصی به رویدادهای اطرافشون دارند و تصمیمات مناسبی می گیرند امیدوارم در مورد زندگی ایشون مطالب بیشتری بگذارید ممنون از شما
0
فاطمه قربانی
فاطمه قربانی سه شنبه، 10 اسفند 1395
تو این مدت که از انتشار این خبر میگذره شاید بهترین برداشت از این واقعه رو از سایت شما خوندم از این بابت خوشحال و از شما ممنونم
0
فرزانه  photo
فرزانه دوشنبه، 09 اسفند 1395
انتخاب خوبی بود ممنون از آقای فرهادی که با هنر خودشون ایران را به دنیا معرفی میکنن.
0
امیر photo
امیر دوشنبه، 09 اسفند 1395
خیلی خوب بود. مرسی از سایت عالی تون. خیلی استفاده می کنیم. 😊😊😊
0
سميرا جواهريان
سميرا جواهريان دوشنبه، 09 اسفند 1395
اصغر فرهادي نمونه يك مرد با شعور ،با هوش و با فرهنگ و ميهن دوست است كه براي ايرانيان باعث افتخار است...
0
هادی photo
هادی دوشنبه، 09 اسفند 1395
برنده شدن جایزه اسکار توسط آقای فرهادی تبریک میگم. اما من هم از یک منظر دیگر به این انتخاب نگاه میکنم. به نظرم انتخاب افراد مرتبط با سینما انتخاب هوشمندانه تر و مرتبط تری میتونست باشه. چه بسا انتخاب افرادی که به صورت مستقیم تحت تاثیر فرمان ترامپ بودند نیز می توانست پاسخ رساتری باشد. زیرا این دو فرد مدت زمان طولانی است که از ایران خارج شده و برنگشتند. در نتیجه خیلی تحت تاثیر فرمان ترامپ قرار نمی گرفتند.
0
زهرا مظفرپور
زهرا مظفرپور دوشنبه، 09 اسفند 1395
بسیار عالی
0
جاوید photo
جاوید دوشنبه، 09 اسفند 1395
سلام خوشحالم که اسکار نصیب اصغر فرهادی شد. دیدن دکتر فیروز نادری در مراسم اسکار حس غرور در رگهام جاری شد.
0
مریم صالحی
مریم صالحی دوشنبه، 09 اسفند 1395
تبریک به مناسبت موفقیت در اسکار! امیدواریم پیام فرهادی رو متوجه شده باشند.
0
فرناز photo
فرناز دوشنبه، 09 اسفند 1395
واقعاً از ترامپ بدم میاد ، آفرین به هوش و ذکاوت آقای فرهادی کار بسیار زیبایی کردن
0
محمد photo
محمد دوشنبه، 09 اسفند 1395
به نظر من از همه بهتر، متنی است که خانم انصاری از طرف آقای فرهادی قرائت می نماید. اینکه فردی تمام دنیا را به چشم دوست ویا دشمن ببیند بسیار خطرناک است.
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
باید افرین گفت به اصغر فرهادی؛ دمش گرم!! با این حرکت خیلی چیزارو به خیلیا میفهمونه!!
0
مهدی photo
مهدی یکشنبه، 08 اسفند 1395
واقعااااا هوشمندانست. احسنت. واقعا حدس میزدم منظوردار باشه
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی یکشنبه، 08 اسفند 1395
چون افراد دانشمند و واقعا نماینده مناسبی برای مردم ایران بودند . زنده باد کسی که ایران را سربلند میکند.
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 08 اسفند 1395
شاید بشه گفت بهترین حرکتی که میتونست انجام بشه همین کار بوده.