آلودگی هوا و راه‌های مقابله با آن

آلودگی هوا و راه‌های مقابله با آن

میلاد

شکیب

1396/09/27

14786

بار بازدید شده
air-pollution تا چندی قبل شنیدن اخبار آلودگی محیط زیست، به‌ویژه آلودگی هوا، ما را دچار نگرانی می‌کرد اما اکنون اخبار این آلودگی‌ها آن‌قدر روزبه‌روز است که ما به شنیدنش که هیچ، به تنفس در این هوای آلوده نیز عادت کرده‌ایم.
14786
آلودگی هوا و راه‌های مقابله با آن
Vidoal
4.62
آلودگی هوا و راه‌های مقابله با آن
تا چندی قبل شنیدن اخبار آلودگی محیط زیست، به‌ویژه آلودگی هوا، ما تهرانی‌ها را دچار نگرانی می‌کرد اما اکنون اخبار این آلودگی‌ها آن‌قدر روزبه‌روز است که ما به شنیدنش که هیچ، به تنفس در این هوای آلوده نیز عادت کرده‌ایم.

تعریف آلودگی هوا بسیار روشن است: هر گونه تغییر در اتمسفر زمین بر اثر ورود ریزگرد، مواد شیمیایی و یا عوامل زیست‌شناختی را آلودگی هوا می‌گویند. این آلودگی بر دو نوع است؛ یکی آلودگی طبیعی که در اثر خروج گازهای آتشفشانی رخ می‌دهد و دیگری آلودگی مصنوعی که ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه‌هاست. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی خرم‌آباد، اهواز و تهران آلوده‌ترین شهرهای ایران هستند.
 
سخنگوی اورژانس تهران به مردم استان تهران و سایر شهرهای آلوده اعلام کرد:
  • حتی‌المقدور از تردد در شهر برای امور غیرضروری پرهیز شود.
  • نوزادان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.
  • افراد بیمار داروهای خود را به همراه داشته باشند.
  • ورزشکاران از ورزش در هوای باز پرهیز کنند.
  • در صورت ضرورت خروج از منزل افراد دارای مشکلات تنفسی، تنگی نفس یا بیماری‌های قلبی از ماسک استفاده کنند و حتما با خود کپسول کوچک اکسیژن همراه داشته باشند.
  • اگر فردی دچار تنگی نفس شد سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد.
بهتر است در زمان آلودگی هوا از اسپری‌های خوش‌بوکننده هوا و مواد شوینده که تولید گاز می‌کنند خودداری شود. بعد از ورود به منزل، دهان، چشم و بینی خود را با آب شست‌وشو داده، دست‌های خود را کاملا بشوئید و حتی‌الامکان از تماس دست آلوده با صورت و چشم‌های‌تان خودداری کنید.  
 
اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها
آلودگی هوا علاوه بر اثرات زیان‌باری که بر سلامت جسمی افراد دارد، موجب برخی اختلالات خلقی در افراد جامعه نیز می‌شود. آلودگی هوا سبب می‌شود افراد زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر شوند. افراد در هوای آلوده زودتر به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهند. شاید گمان کنیم که به هوای آلوده و آسمان غبارگرفته عادت کرده‌ایم اما تنفس هوای آلوده، سلامت روان‌مان را به خطر می‌اندازد. وجود سرب زیاد در هوا بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد که خود را در قالب سردردهای میگرنی و کم شدن قدرت حافظه نشان می‌دهد. به دلیل کمبود اکسیژن در شرایط هوای آلوده، افراد کم‌حوصله شده، انرژی‌شان کاهش یافته و نوعی حس کرختی و خواب‌آلودگی در آن‌ها ایجاد می‌شود. همه این موارد منجر به ایجاد نوعی حس پرخاش‌گری در افراد خواهد شد، از این رو کنترل خشم سخت می‌شود و فشار عصبی روی افراد جامعه به حداکثر میزان خود می‌رسد. فراموشی در افراد در سنین مختلف یکی دیگر از عارضه‌های آلودگی هواست که به‌تدریج زمینه‌ساز بروز بیماری آلزایمر خواهد شد. احتمال تولد کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش‌فعال در چنین هوایی چندین برابر می‌شود. بروز افسردگی و وسواس (به‌خصوص احساس خودبیمارانگاری) در افرادی که در جوامع آلوده زندگی می‌کنند بسیار بیش‌تر از افرادی است که در محیطی با هوای سالم فعالیت دارند.
 
 
در زمان آلودگی هوا چه چیزهای بخوریم؟
چند راهکار ساده شاید بتواند ما را که مجبور به زندگی در این هوای آلوده هستیم تا حدود موثری یاری کند. یکی از این راهکارها گنجاندن برخی مواد غذایی در منوی غذایی خانواده است. قطعا اولین و موثرترین این مواد آنتی‌اکسیدان و بتاکارتن است. آنتی‌اکسیدان در غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، نان، آجیل و غلات سبوس‌دار یافت می‌شود و بتاکارتن به‌وفور در سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو وجود دارد. پکتین ماده‌ای است که سرب موجود در هوا را به خود جذب می‌کند. سیب سرشار از پکتین است. پرتقال و توت‌فرنگی نیز حاوی پکتین‌اند. مصرف مواد خوراکی ویتامین‌دار به‌خصوص ویتامین E، C و D در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود. ویتامین C در مرکبات، کرفس، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و کاهو یافت می‌شود. ویتامین E نیز در گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. برای تامین ویتامین D نیز شیر، کره و زرده تخم‌مرغ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. لبنیات به‌ویژه نوع کم‌چرب آن، صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. موادی همچون شیر، دوغ و ماست با داشتن کلسیم، فسفر و منیزیم سموم وارد شده به بدن را خنثی می‌کنند. خوردن سیر و پیاز و تره‌فرنگی را نیز فراموش نکنید چرا که این مواد حاوی گوگرد هستند و می‌توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند. اگر همه این مواد هم در دسترس‌تان نبود نوشیدن آب نیز می‌تواند به دفع سموم کمک کند.
 
هنگام آلودگی هوا چه موادی را مصرف نکنیم؟
شاید به نظر مضحک بیاید که توصیه کنیم از کشیدن سیگار و قلیان اکیدا خودداری کنید. این توصیه‌ای است که در هر زمان چه هوا آلوده باشد و چه نباشد، به افراد گفته می‌شود، اما واقعا در زمان آلودگی هوا رفتن به سفره‌خانه‌های به‌اصطلاح سنتی را که از دود قلیان اشباع‌اند، از برنامه خود حذف کنید. بهتر است در این ایام خوردن غذاهای فست‌فود و غذای چرب را نیز کنار بگذارید. حتی خوردن غذاهای سرخ‌کردنی نیز توصیه نمی‌شود. خوردن تنقلات و نوشیدنی‌های گازدار را نیز در این هوای ناسالم به طور کلی فراموش کنید.
 
راه مقابله با آلودگی هوا چیست؟
آن‌قدر شرایط بغرنج و حاد است که به نظر می‌رسد راهکاری برای مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد یا لااقل راهکاری که در کوتاه‌مدت بتواند تاثیر قابل توجهی بر این غول سیاهی که نه تنها تهران بلکه ایران را محاصره کرده، بگذارد وجود ندارد. متاسفانه ساخت و ساز بی‌رویه برج‌ها در نقاط مرتفع شهر تهران که زمانی مرکز تصفیه هوای این شهر بود، قطع بی‌رحمانه درختان به دلایل واهی، ترددهای بی‍هوده و بی‌هدف در شهر، تولید انبوه خودرو، بی‌کیفیت بودن سوخت، عدم رعایت استانداردها در تولید خودرو و بی‌توجهی به محیط زیست همه و همه از عواملی‌اند که هوا را در کلان شهری مانند تهران به مرز آلودگی خطرناک می‌رساند. مقابله با آلودگی هوا امری است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و طولانی‌مدت است. رسیدگی به وضعیت کیفیت سوخت و نظارت بر تولید خودروهای استاندارد، ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی (که البته نیازمند بهینه‌سازی و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی است)، کاشت گیاهان و درختان و تشویق مردم به نگهداری از گیاهان در منازل، استفاده از بام سبز (کاشتن گیاه روی فضای پشت بام)، جلوگیری از ساخت‌وساز برج‌ها در مسیر عبوری بادها، انتقال کارخانه‌ها به خارج از شهر و ... از مواردی‌اند که می‌توانند در مقابله با آلودگی هوا موثر باشند.
 
منابع: who/ who/ lung/ oprah/ tehran
سوالات و نظرات کاربران
0
آذر photo
آذر چهارشنبه، 29 آذر 1396
دلم برای بچه های نسل آینده می سوزه که بارش برف و بارون و داشتن هوای پاک و آسمون آبی براشون افسانه و رویا میشه. همه ما در سالهای آینده از بی هوایی و بی آبی خواهیم مرد. توروخدا به خاطر بچه هامون بخاطر نسل آینده مون رعایت کنیم. از خودمون شروع کنیم نصیحت و گفتگو کردن دیگه فایده نداره. از همین الان تصمیم بگیریم تا آخر زمستون ماشینامون رو جز مواقع بسیار بسیار ضروری از پارکینگ خارج نکنیم. ملت دولت به فکر ما نیست. خودمون به فکر خودمون باشیم.
0
مهدی photo
مهدی سه شنبه، 28 آذر 1396
دوستان اویشن برای دستگاه تنفسی خوبه و اینکه هر چی میکشیم حقمونه کسی به غیر از خودمون این بلاها رو سرمون نمیاره و خودمون میخوایم از خرید خودروی بی کیفیت داخلی تا هر چی مردم کشور من از نادانی رنج میبرن
0
سهراب photo
سهراب دوشنبه، 27 آذر 1396
ادامه... من تجربه زندگي در شش ماه آلودگي شبانه روز گرد و غبار در اهواز رو دارم و ناراحتي معده و روده پيدا كردم، سلامتيم رو با پول ديگه نميشه برگردوند، معادن زير زمين و خوده زمين و دريا رو كه از دست داديم، هوا هم روي بقيه. و من ا... التوفيق
0
سهراب photo
سهراب دوشنبه، 27 آذر 1396
سلام در شهر تهران موانع عبور و مرور خودروها مثل طرح هاي زوج و فرد و طرح ترافيك وجود داره، اما باز هم خودروهايي پيدا كه با داشتن طرح(خريد طرح) يا نداشتن طرح(پرداخت جريمه) وارد اين محدوده ها ميشن. آيا فكر ميكنيد با اين قبيل تصميم گيريها كمكي به وضع مردم ميكنه؟ چرا درآمد حاصل از اين طرح ها براي پاكيزگي شهر هزينه نميشه؟ چرا خودروهاي موجود در سطح شهر بايد هشت برابر ظرفيت مجاز باشه تا همه با ترافيك بالاي يكساعت به مقصد برسيم؟ چرا ما اينقدر فقير هستيم كه مجبوريم ماشين هاي از رده خارج(پرايد، پژو، سمند) دنيا رو تو ايران با قيمت گزاف بخريم؟ چرا درخت هاي اين شهر كم هستن؟ چرا سلامتي مردم رو با پول معاوضه ميكنيد؟ چرا كشور جنگ زده عراق فقط بنزين اكتان٩٥٪؜ (سوپر؜) خريداري ميكنن، اما كشور ثروتمند ايران بنزين سوپر مال پولدارهاس و بنزين اكتان زير ٨٥(با سرب بالا) به خورد ملت ميدن؟ به كجا داريم طي الارض ميكنيم؟
0
فرشته باقرزاده
فرشته باقرزاده شنبه، 21 اسفند 1395
بیشتر ماشین هایی که تو خیابان میبینیم تک سر نشینن .اگه ما از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم تا حده زیادی میشه جلوی این هوای آلوده رو گرفت
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی جمعه، 06 اسفند 1395
تا زمان تولید خودروهای بی کیفیت وضع همینه .
0
alisina nazari
alisina nazari شنبه، 25 دی 1395
یکی از راههای کاهش آلودگی استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی است اما کلانشهرها با کمبود اتوبوس و خطوط مترو حتی تعداد واگن مترو روبرو هست
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 23 دی 1395
در قسمت توصیه ها برای کنار اومدن با هوای آلوده حتما باید نوع الودگی هوا تفکیک بشه .مثلا شهر اهواز بیشتر از آلودگی ریزگردها رنج می بره تا مواد شیمیایی و دود ماشین ها و کارخانه ها یا مثلا شهر اصفهان از مواد شیمیایی و سوخت صنایع و کارخانه های آجر پزی و خودرو ها و وارنگی هوا به شدت اسیب می بیینه. نمیشه توصیه هایی که برای مبارزه با ریزگردهای غیر شیمیایی وجود داره رو برای آلودگی هوای تهران که منشا شیمیایی داره به کار ببریم و بالعکس.
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی دوشنبه، 20 دی 1395
بزارید من عملی ترین راه کار ها رو بگم. 1.زندگی در شمال ایران 2.زندگی در مرکز استان های کوچک 3.زندگی در روستاها 4.مهاجرت به کشوری دیگر این آلودگی شدیدا مضر هست.سردرد گلو درد آلزایمر بیماری عصبی بد خلقی کمترین آسیب آلودگی هوا به ماست.
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
هوای آلوده برای ساختمان ها هم مضر هست که هم کثیفشون میکنه هم باران اسیدی منجر به اون باعث کاهش عمر و خوردگی اونا میشه. بیشتر آلودگی مربوط به کارخانه ها و ماشینهاست.کاش کاش و کاش مهم باشه و کاری درخور توجه صورت بگیره
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 20 آذر 1395
تهران واقعا در خطر هست امار خیلی خطرناک است
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی دوشنبه، 15 آذر 1395
این امار و ارقام در خصوص تهران تکان دهنده هستند.... با سپاس از مطالب مفید اموزشی...
0
Photoclip Channel
Photoclip Channel یکشنبه، 07 آذر 1395
جدی نگرفتن آلودگی هوا و گازهای گلخانه ای وضع رو بد و بدتر میکنه. وقتی خود آدما اهمیت نمیدن وضع از این بهتر نمیشه.
0
مهدی علی رحمی
مهدی علی رحمی دوشنبه، 24 آبان 1395
با سلام به نظر من اگر هر کس وظیفه ی خودش رو در قبال آلودگی هوا و زباله ها درست انجام بده این وضعیت به سمت بهتری میره، مشکل بیشتر اینجاست (مدیریت شهری ضعیف عمل می کنه ولی...) که ما مردم، تک تکمون احساس وظیفه نمی کنیم.
0
محمد عباسی
محمد حسینی یکشنبه، 23 آبان 1395
دوستان میدونید چرا از این دست مطالب کامل کم پیدا میشه توضیح راجع به موضوع آسیبها راهکارها وظیفه هرشخص بصورت فردی درقبال اون موضوع و اینکه چی بخوریم و چی نخوریم در مقابل این مشکل. همه اینها رو ، کم پیدا میشه دریک مقاله دید چون کارمندهای تهیه کننده مقالات فقط به کمیت فکر میکنند و به مطلبی که تهیه میکنند ایمان ندارن و باعشق مقاله شونو نمینویسن.موقع تهیه به ساعت نگاه میکنن.دقدقه شون مثل رئیسشون حل مشکل خودشونه نه تعهد کاردر ساعات کاری اما تیم ویدوآل همه شون با تعهد و علاقه کارمیکنن واسه همینه بابقیه فرق میکنن و عالیه ن سپاس
0
مستانه ایمانی
مستانه ایمانی یکشنبه، 23 آبان 1395
سلام و خدا قوت با بروز اینهمه آلودگی و هشدارها مبنی بر اینکه تهران در معرض سونامی سرطان هست....کسی کاری نمیکنه....حتی مسولان تا زمانیکه موضوع بین المللی نشه عملکرد مثبتی ندارن.نهادهای مردمی هم مگر تا کجا میتونن با این معضل مبارزه کنن.این خانه از پای بست ویران است...جالبه که تمام مراکز درمانی قلب و ریه هم درست در وسط این آلودگیها و درعمدتا در مرکز شهر هستن.بنزینهای مصرفی غیر استاندارد......ساختمانهای که اطراف تهران رو گرفتن و نمیذارن هوا به جریان بیفته و ........
0
الیاس جعفری
الیاس جعفری یکشنبه، 23 آبان 1395
کاش دردم درمانی باشد