۵ راه برای دور کردن عادات بد روانی از زندگی

۵ راه برای دور کردن عادات بد روانی از زندگی

میلاد

شکیب

1395/11/09

6774

بار بازدید شده
Ways-Kick-Your-Bad-Mental-Habits در ادامه ۵ عادت بد روانی را به شما معرفی می‌کنیم که با کنار گذاشتن آن‌ها می‌توانید روزهای بهتر و پرثمرتری را تجربه کنید.
6774
۵ راه برای دور کردن عادات بد روانی از زندگی
Vidoal
4.37
۵ راه برای دور کردن عادات بد روانی از زندگی
صرف نظر از این‌که شما چه اهدافی در زندگی برای خود تعیین کرده‌اید، اگر مغز و ذهن شما خلاف جهت شما کار کنند در رسیدن به این اهداف با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهید شد. شیوه تفکر شما روی چگونگی رفتارها و احساسات شما تاثیر می‌گذارد و داشتن یک عادت بد اجازه نمی‌دهد شما رو به جلو حرکت کنید.

خلاص شدن از شر عادات بد روانی و ذهنی به شما کمک می‌کند به جای سخت‌ کار کردن، هوشیارانه‌تر کار کنید. وقتی عادات ناسالمی را که زمان شما را می‌گیرند و توان ذهنی شما را کاهش می‌دهند از زندگی خود حذف کنید، عادات خوب شما نسبت به گذشته تاثیرات بیش‌تر و قوی‌تر روی شما می‌گذارند.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم. در ادامه ۵ عادت بد روانی را به شما معرفی می‌کنیم که با کنار گذاشتن آن‌ها می‌توانید روزهای بهتر و پرثمرتری را تجربه کنید.

۱-تجربیات رفتاری‌ای را در زندگی خود جاری کنید که باورهای محدودکننده شما را به چالش بکشند.
همه انسان‌ها در دوره‌های مختلفی از زندگی خود باورهایی دارند که آن‌ها را به نوعی محدود می‌کنند. گاهی فکر می‌کنید آن‌قدر انسان توانمندی نیستید که بتوانید در زندگی پیشرفت کنید یا شاید فکر کنید اگر آدم‌های اطراف شما خود واقعی‌تان را بشناسند، دیگر شما را دوست نخواهند داشت. اگر با این باورهای محدودکننده مبارزه نکنید تبدیل به روند عادی زندگی شما می‌شوند و تاثیرات مخرب خود را باقی می‌گذارند. یادتان باشد باورهای‌تان لزوما درست نیستند. در این حالت سعی کنید به خود بقبولانید که این باور‌ها اشتباه‌اند. سپس تلاش کنید با برداشتن گام‌های کوچک این باورها را به چالش بکشید. وقتی به زندگی به‌عنوان مجموعه‌ای از تجربیات رفتاری نگاه کنید، آن‌گاه می‌توانید تفکرات اشتباه و منفی‌ای را که نسبت به خود دارید شناسایی کنید.  
 

۲-به‌جای این‌که با زبان یک قربانی حرف بزنید، از جملاتی استفاده کنید که به شما قدرت بدهند.
گفتن جملاتی مانند «دوستام باعث شدن بیش‌تر از چیزی که بخوام پول خرج کنم» یا «رئیسم باعث شد از خودم بدم بیاد» باعث می‌شود شما تبدیل به قربانی شرایطی شوید که در آن زندگی می‌کنید. مهم است که بدانید صرف نظر از شرایطی که در آن زندگی می‌کنید، این شما هستید که انتخاب می‌کنید. سعی کنید قدرت شخصی خود را در زندگی جاری کنید. به یاد داشته باشید تنها کسی که می‌تواند تفکرات، احساسات و رفتارهای شما را کنترل کند خود شمایید. وقتی دیگران یا شرایط را سرزنش می‌کنید در واقع بر سر راه خود مانع ایجاد می‌کنید. از زبانی در زندگی استفاده کنید که به شما قدرت ‌می‌بخشد و نشان دهد این شمایید که شرایط را می‌سازید.

۳-تمرین کنید که خود را دوست داشته باشید.
این‌که خود را بعد از هر اشتباهی سرزنش کنید یا به خود برچسب‌های نامناسب بزنید، نمی‌تواند کمکی به پیشرفت شما در زندگی کند. در حقیقت، این کار به عمل‌کرد شما در زندگی آسیب می‌زند و انرژی و انگیزه شما را می‌گیرد. اگر می‌خواهید عمل‌کرد بهتری در زندگی داشته باشید تمرین کنید خود را دوست داشته باشید. با خود مانند یک دوست مورد اعتماد حرف بزنید. با خود صادق باشید اما از انتقاد بیش از اندازه از خود دوری کنید. بنابراین به جای این‌که به دلیل اشتباه خود را یک احمق بنامید، به خود یادآوری کنید که همه انسان‌ها در زندگی اشتباه می‌کنند. از اشتباهات خود درس بگیرید تا در آینده عمل‌کرد بهتری داشته باشید.
 

۴-مانند کسی رفتار کنید که در حال حرکت رو به جلو است.
فکر کردن به این‌که «کاش انسان شادتری بودم» یا «کاش می‌شد آدم سحرخیزی باشم» اصلا به شما کمکی نمی‌کند. اگر می‌خواهید زندگی‌تان را تغییر دهید این حرف‌ها را از سر خود خارج کرده و آن‌ها را در زندگی عملی کنید. بهترین راه برای انجام چنین کاری این است که مانند فردی رفتار کنید که دائما می‌خواهد رو به جلو حرکت کند. فرقی نمی‌کند بخواهید یک انسان سازنده و موثر شوید یا انسانی که از نظر ذهنی قوی است؛ آن‌چه مهم است این موضوع است که از خود بپرسید «کسی که این ویژگی‌ها را دارد چگونه عمل می‌کند؟». سپس مانند انسانی رفتار کنید که دوست دارید مانند او شوید. البته این مورد اصلا به این معنی نیست که ادای کسی را درآورید یا تظاهر کنید. در عوض، این موضوع به این معنی است که با تغییر رفتار بهترین نسخه خودتان شوید.

۵-تمرین کنید که در لحظه زندگی کنید.
خیلی ساده است که زمان خود را با این افکار تلف کنید که کاش گذشته جور دیگری اتفاق می‌افتاد یا نگران آینده باشید. تنها لحظه‌ای که قادرید زندگی خود را دگرگون کنید همین الان است. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، به اتفاقات پیرامون خود در لحظه اکنون توجه کنید. آگاهانه این کار را تمرین کرده و روی این موضوع تمرکز کنید. به مرور زمان یاد می‌گیرید چگونه به طور کامل روی این‌جا و اکنون تمرکز کنید.
سوالات و نظرات کاربران
0
mohammad salari
mohammad salari پنج شنبه، 19 بهمن 1396
در مورد دوست داشتن خود و تقویت اعتمادبنفس، کتاب روانشناسی اعتماد بنفس ناتایل براندن عالیه
0
مهناز شریفی عمادی
مهنار شریفی عمادی یکشنبه، 01 اسفند 1395
در مورد دوست داشتن خود و تقویت اعتمادبنفس، کتاب روانشناسی اعتماد بنفس ناتایل براندن عالیه
1
محمد انصاری
محمد انصاری یکشنبه، 16 مهر 1396
(پاسخ) میشه اسم کامل کتاب بگین
0
مهناز شریفی عمادی
مهناز شریفی عمادی دوشنبه، 17 مهر 1396
(پاسخ) اسم کتاب همینه: روانشناسی اعتماد بنفس، البته کتاباهای خوب دیگه هم هست
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
مقاله ی جالبی بود. خصوصا در رابطه با دوست داشتن خود. وقتی شروع به تمرین این کار می کنید متوجه میشید تا چه اندازه اعتماد به نفس و انگیزه ی شما بالا میره
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 07 اسفند 1395
عادات بد ذهنی واقعا زندگی و اینده من رو داره تباه میکنه؛ همچنان در تلاشم این افکار منفی و محدود کننده رو از مغزم خارج کنم... میدونم که تا این کار رو انجام ندم، چیزی تغییر نخواهد کرد...
0
هادی جوان
هادی جوان جمعه، 22 بهمن 1395
یه راه پیشنهادی من اینه، در حالی که با هدف و برنامه رو به جلو حرکت میکنید چند زمان اتفاقی، بی‌برنامه و ساعت معین به کارهایی که علاقه دارید بپردازید. اینجوری به تکرار دچار نمیشید و باعث میشه مورد 5 یعنی در لحظه زندگی کردن بیشتر خودشو در زندگیتون نشون بده.
0
مریم صالحی
مریم Mary دوشنبه، 11 بهمن 1395
به نظر من اگر شرایط قابل پیش بینی باشه افراد بیشتر در حال زندگی میکنن و کمتر حسرت گذشته رو میخورن.چیزی که در دنیای پیچیده کنونی کمتر دیده میشه و اکثر افراد نگران آینده هستند و ناراحت از اشتباهات گذشته .
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری یکشنبه، 10 بهمن 1395
سلام مورد سه الویته بعد چهار و پنح
0
مانی photo
مانی یکشنبه، 10 بهمن 1395
واقعا عالی بود خصوصا مورد ۵ که تمام رمز و راز زندگی شاد و زیبا و مملو از حس رضایت درونی در اون نهفتس
0
گل نوش ایوبی پور
گل نوش ایوبی پور شنبه، 09 بهمن 1395
توصیه های خوبی بود مخصوصأ مورد ۵ک واقعا مهمه...ممنون