هر چه مغز شما بزرگ‌تر باشد، خمیازه‌تان طولانی‌تر است

هر چه مغز شما بزرگ‌تر باشد، خمیازه‌تان طولانی‌تر است

میلاد

شکیب

1395/07/15

4815

بار بازدید شده
The-bigger-your-brain-the-longer-you-yawn محققان به یافته‌هایی رسیده‌اند که بیان می‌کند که مدت خمیازه شما بیان‌کننده میزان بزرگی مغز و تعداد نورون‌های شماست. این تئوری می‌تواند این موضوع را توجیه کند که چرا مدت خمیازه انسان‌ها از دیگر پستاداران طولانی‌تر است.
4815
هر چه مغز شما بزرگ‌تر باشد، خمیازه‌تان طولانی‌تر است
Vidoal
4.42
هر چه مغز شما بزرگ‌تر باشد، خمیازه‌تان طولانی‌تر است
محققان به یافته‌هایی رسیده‌اند که بیان می‌کند مدت خمیازه شما بیان‌کننده میزان بزرگی مغز و تعداد نورون‌های شماست. این تئوری می‌تواند این موضوع را توجیه کند که چرا مدت خمیازه انسان‌ها از دیگر پستاداران طولانی‌تر است.

این دستاورد بر این حقیقت استوار است که مدت زمان خمیازه حیواناتی نظیر گوریل‌ها، اسب‌های آبی و فیل‌ها، که از ما بزرگ‌ترند اما به‌نسبت مغزهای کوچک‌تری دارند، نسبت به انسان‌ها کوتاه‌تر است. این نکته دانشمندان را به این فرضیه رسانده که ابعاد مغز، مهم‌تر از اندازه سر و بدن، با مدت زمان خمیازه مرتبط است.

تیم پژوهشی دانشگاه ایالتی نیویورک گزارش کرده که: «نکته مهم این است که نه اندازه بدن و نه ساختارهای آناتومی که باعث خمیازه می‌شوند (جمجمه و فک پایین) باعث این تاثیرات می‌شوند چراکه متوسط مدت خمیازه گوریل‌ها، شترها، اسب‌ها، شیرها، شیرماهی‌ها و فیل‌های آفریقایی کم‌تر از انسان‌هاست».

پژوهش‌گران در یوتیوب خمیازه تعداد زیادی حیوان را ارزیابی کردند. در نهایت، آن‌ها ۲۰۵ خمیازه ۱۷۷ حیوان از ۲۴ گونه متفاوت را بررسی کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که موش‌ها کوتاه‌ترین خمیازه را دارند که به طور متوسط ۰/۸ ثانیه است و انسان‌ها هم طولانی‌ترین خمیازه را دارند که به طور متوسط ۶/۵ ثانیه طول است. شترها در رتبه دوم و سگ‌ها در رتبه سوم قرار دارند.

پس از ثبت مدت زمان خمیازه‌ها، تیم پژوهشی روی این مسئله کار کرد که چرا مدت زمان خمیازه برخی از حیوانات نسبت به برخی دیگر طولانی‌تر است. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که عواملی مانند ابعاد بدن و شکل فک تاثیر اندکی روی مدت زمان خمیازه دارد. تنها ارتباطی که تیم پژوهشی به آن رسید اندازه و ابعاد مغز بود. به‌رغم این‌ حقیقت که تقریبا همه حیوانات، به جز تعداد اندکی مانند زرافه، خمیازه می‌کشند، اما دانشمندان به طور کامل از دلیل بروز این پدیده مطمئن نیستند. معتبرترین فرضیه مربوط به آندری گالوپ در سال ۲۰۰۷ است که در آن بیان می‌شود که خمیازه یک شیوه طبیعی برای خنک شدن مغز است. البته پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۴ این تئوری را تایید کرد.

اکنون پژوهش‌گران روی ارتباط اندازه مغز و مدت زمان خمیازه کار کرده‌اند و براساس تئوری گالوپ بیان می‌کنند که هر چه مغز بزرگ‌تر باشد، در مقایسه با مغزهای کوچک‌تر، برای خنک شدن نیاز به خمیازه طولانی‌تری دارد. البته باید این نکته را بیان کرد که تیم پژوهشی معتقد نیست که اگر شما نسبت به دوست‌تان خمیازه طولانی‌تری داشته باشید، از او باهوش‌ترید. نتایج مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها در میان موجودات دیگر مغز بزرگ‌تری دارند و بنابراین مدت زمان خمیازه آن‌ها طولانی‌تر است و این مسئله ارتباطی با میزان هوش ندارد.
 
منبع: sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
امیرعلی صبری
امیرعلی صبری دوشنبه، 21 آبان 1397
تا حالا فکر میکردم اندازه مغز با وزن آدما مرتبطه
0
ربابه ابراهیمی
ربابه ابراهیمی سه شنبه، 23 خرداد 1396
مطلب جالب بود.
0
مهسا یزدانی
مهسا یزدانی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
جالب بود راستی یه سوال چرا باید مغز ما اینقد بزرگ باشه از خیلی از حیوانات؟
0
فاطمه قربانی
فاطمه قربانی سه شنبه، 26 بهمن 1395
با اینکه خمیازه با بی خوابی ارتباط داره علاوه بر اون مغز نیاز به اکسیژن خودش را با اینکار برطرف میکنه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
لطفا تیتر رو اصلاح کنید چون غلط است و در بند آخر مقاله به اشتباه بودن این گزاره اشاره شده است.در ثانی در این صورت مغز شتر از بقیه حیوانات باید بزرگتر باشد و یا شتر باهوش تر از دیگر حیوانات باشد که اینطور نیست
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
متاسفانه زمانی که من خمیازه میکشم بیش از حد طولانی و دهانم هم بیشتر باز میشه به صورتیکه که رگ فکم میگیره و درد میگیره
0
امیر صدساله زاده
امیر صدساله زاده چهارشنبه، 10 آذر 1395
جالب بود راستی یه سوال چرا باید مغز ما اینقد بزرگ باشه،به نسبت خیلی از حیوانات؟
0
میلاد پیری
میلاد پیری دوشنبه، 10 آبان 1395
تعداد نورون ها یا اندازه مغز؟
0
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی یکشنبه، 25 مهر 1395
انسان دارای بزرگترین نسبت مغز به بدن در بین تمامی موجودات است .
0
محمد احراری
محمد احراری جمعه، 23 مهر 1395
منم فکر میکنم درست ش اندازه مغز نسبت به بدنه و همچنین تعداد نورون ها...
0
علی photo
علی شنبه، 17 مهر 1395
سلام من قبلا یه جا خونده بودم که حیوانات زیادی هستند که اندازه ی مغز اونها از انسان ها بزرگتر هست و در واقع "پیچیدگی" مغز انسان از حیوان ها بیشتر است نه اندازه... درست میگم؟ در واقع اندازه ی مغز زیاد مطرح نیست بلکه پیچیدگی مهم است
0
رها photo
رها شنبه، 17 مهر 1395
فکر میکنم "اندازه ی مغز" ترکیب مناسبی نیست، در واقع نسبت اندازه ی مغز به بدن است.
0
Mehdi Noghabi
Mehdi Noghabi پنج شنبه، 15 مهر 1395
طولانی بودن خمیازه با میزان بی خوابی رابطه مستقیم داره