تصاویر نگران‌کننده ناسا از کره زمین

تصاویر نگران‌کننده ناسا از کره زمین

میلاد

شکیب

1395/11/05

7586

بار بازدید شده
NASA-images-from-Earth به‌تازگی ناسا تصاویر ماهواره‌ای را از کره زمین منتشر کرده که این تصاویر نشان از تغییرات باورنکردنی در حجم جنگل‌ها، سطح آب‌ها و بخش‌های پوشیده از یخ طی ۴۰ سال اخیر دارد.
7586
تصاویر نگران‌کننده ناسا از کره زمین
Vidoal
4.89
تصاویر نگران‌کننده ناسا از کره زمین
همه ما می‌دانیم کره زمین با سرعت فزاینده‌ای در حال تغییر است اما گاهی نیاز است که از نمای چشم پرنده یا عکس‌های ماهواره‌ای به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم نگاه کنیم تا متوجه تحولات شگفت‌آور آن شویم.

به‌تازگی ناسا تصاویر ماهواره‌ای را از کره زمین منتشر کرده که این تصاویر نشان از تغییرات باورنکردنی در حجم جنگل‌ها، سطح آب‌ها و بخش‌های پوشیده از یخ طی ۴۰ سال اخیر دارد. برخی از این تصاویر واقعا شوکه‌کننده‌اند؛ برای مثال تصاویر دریاچه ارومیه در کشور عزیزمان ایران را مشاهده کنید و ببینید که چقدر وسعت آن کم‌تر شده و رنگ آن تغییر کرده است.

تضاد بین رنگ قهوه‌ای و سبز فقط در طول ۳ ماه انجام شده و دلیل آن گرمای بیش از حد هوا در فصل تابستان و رشد فزاینده تعداد جلبک‌ها و باکتری‌هاست.
 
دریاچه ارومیه
 
ناسا در این زمینه اعلام کرده: «برخی از این مشکلات به دلیل تغییرات آب‌وهوایی است و برخی دیگر دلایل خاص خودش را دارد. این دلایل شامل تاثیرات مخرب شهری‌سازی و تاخت‌وتاز بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی و سیل است. تمامی این موارد نشان می‌دهد کره زمین در وضعیتی بی‌ثبات و ناآرام قرار دارد».

همچنین نگاه کنید به تصاویر دریاچه بزرگ نمک (Great Salt Lake) در ایالت یوتا در آمریکا و به تغییرات آن بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ توجه کنید. تمامی این تغییرات منفی به دلیل کاهش میزان آب شدن برف و بارش باران روی داده است.  
 
دریاچه بزرگ نمک
 
یا به کاهش وسعت دریاچه اُونز (Owens Lake) در کالیفرنیا بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ توجه کنید که به دلیل انحراف جریان آب و وجود مواد شیمیایی سمی روی داده است.
 
دریاچه اُونز
 
بسیاری از تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که چگونه گسترش شهرها تاثیر مخربی روی چشم‌اندازها و زیستگاه‌های طبیعی گذاشته است.

برای مثال به تصاویر جنگل Baban Rafi در کشور نیجر توجه کنید. بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۷ بخش عظیمی از این جنگل از بین رفته است.
 
جنگل Baban Rafi
 
طبق اعلام ناسا بخش عمده‌ای از این جنگل‌ از بین رفته‌ تا تبدیل به زمین کشاورزی شود چراکه در این دوره زمانی جمعیت این کشور حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین تاثیرات مخرب شهری‌سازی و توسعه‌یافتگی در تصویر زیر در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ در دهلی نو در هند مشخص است.
 
دهلی نو
 
در این فاصله زمانی ۲۵ساله، جمعیت این شهر از ۹/۴ میلیون نفر به ۲۵ میلیون نفر افزایش یافته و کارشناسان سازمان ملل تخمین زده‌اند که مرزهای دهلی نو در سال ۲۰۳۰ میزبان حدود ۳۶ میلیون نفر خواهد بود. رشد فزاینده جمعیت علاوه بر پدید آوردن مسئله کمبود فضا برای زندگی، مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. در آبان‌ماه امسال دولت هند وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده چراکه در دهلی آلودگی هوا به مرزهای خطر رسیده بود.

علاوه بر مسئله شهری‌سازی، ورقه‌های یخی در سرزمین گرینلند نسبت به گذشته با سرعت بیش‌تری در حال آب شدن هستند. تصاویر زیر که وضعیت این سرزمین را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد این موضوع را تایید می‌کند.
 
ورقه‌های یخی در سرزمین گرینلند
 
همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید قسمت‌های آب‌شده سطح یخ را تیره کرده‌اند و همین مسئله به دلیل جذب بیش‌تر نور آفتاب، باعث آب شدن بیش‌تر یخ‌ها هم می‌شود.

همچنین عکس زیر نشان از کوچک شدن وسعت یخچال‌های طبیعی Helheim در گرینلند دارد. افزایش دمای اقیانوس‌ها و همچنین دمای هوا باعث شده تا این یخ‌ها با سرعت زیادی آب شده و در دریا جریان پیدا کنند.
 
یخچال‌های طبیعی Helheim در گرینلند
 
البته برای این‌که بخواهیم وضعیت بغرنج کره زمین را درک کنیم نیازی به تصاوی ماهواره‌ای ناسا نداریم چراکه Google Earth تصاویر زیادی از زمین را در اختیار ما قرار می‌دهد. هم‌اکنون می‌توانید با استفاده از Google Earth بیش از ۵ میلیون عکس از کره زمین را بین سال‌های ۱۹۸۴ تا کنون مشاهده کنید. شاید دیدن این تصاویر در نگاه اول ترسناک باشد اما به هر حال تصویر روشنی از وضعیتی که محل زندگی ما در آن قرار دارد به ما نشان می‌دهد و شاید شروعی باشد برای حرکتی اجتماعی برای انجام کاری برای زمین.
سوالات و نظرات کاربران
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
کاش میشد خیلی سریع جلوی این خرابی ها رو گرفت. جبران کردن که هیچ، همین که نذاریم وضع بدتر از این بشه خیلی هنر کردیم.
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
نرگس ابارشی
نرگس ابارشی دوشنبه، 23 اسفند 1395
چیزی نمیتونم بگم جز مایه تاسف
0
mohammad madhani
mohammad madhani جمعه، 20 اسفند 1395
وضع دریاچه ارومیه خیلی بده انشالله مسِولین زودتر رسیدگی کنن . داره کاملا از بین میره
0
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
واقعا وضع دریاچه ارومیه و دریاچه نمک قم خیلی بده اگه اینا از بین برن شهرهای اطراف این دوتا دریاچه هم غیرقابل سکونت میشن.
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی جمعه، 06 اسفند 1395
برای دریاچه ارومیه دعا کنید وضعش خیلی خرابه . امیدوارم هر چه زودتر مثل قبل بشه
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور سه شنبه، 03 اسفند 1395
خیلی متاثرکننده بود.ما آدما باور نمی کنیم که اگه همین طوری رفتارناآگاهانه انجام بدیم مثلا همون شهرسازیهای بدون برنامه ریزی دیگه بعدش کاری ازدست ما برای جبران آسیبهابرنمیاد.
0
احمدرضا طاهری
احمدرضا طاهری چهارشنبه، 20 بهمن 1395
بسیار آموزنده بود با تشکر از شما
0
Aliakbar Yari
Aliakbar Yari پنج شنبه، 07 بهمن 1395
برای درک بهتر تغییرات زیست محیطی و آسیب هایی که خواه یا ناخواه بدست بشر رخ داده و چگونه انسان در حال تغییرات که آینده نامعلومی دارد و بعضی از آنها دارند آثار خود را نمایان میکند. مستند The Home رو به تماشا بنشیند. ودر آخر اینکه مسئله زیست محیطی یک مسئله همگانیست
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi چهارشنبه، 06 بهمن 1395
توی زندگی شهری کم استرس داریم حالا به خاطر تغییر جو زمین هم باید استرس بگیریم و غصه بخوریم .... ما که نه زمین داریم نه زمین خواریم نه مملکت دستمونه ...اینا رو باید به مدیران و مسئولان و سرمایه داران بگید .که به فکر محیط زیست باشن نه فکر جیب خودشون
0
Analyst chemist
Analyst chemist چهارشنبه، 06 بهمن 1395
حال دریاچه ارومیه علی رغم همه ی تلاش ها خوب به نظر نمیرسه. البته بهتر بود تصاویر ماه های یکسان در سال های مختلف با هم مقایسه می شد. چون ماه آوریل مصادف با فروردینه و زمانی که بارش های زمستانی انجام شده و جولای، مصادف با مرداد ماه (خشک ترین و گرم ترین ماه سال)! از لحاظ علمی بهتر بود آوریل 2016 با آوریل 2015 مقایسه بشه یا جولای 2016 و جولای 2015 تا عامل تغییرات فصلی در مقایسه دخالت نداشته باشه
0
سمیرا دهقانی
سمیرا دهقانی چهارشنبه، 06 بهمن 1395
اوضاع زمین تحث هرشرایطی تغییر میکنه چ ما بخواییم چ نخواییم.دیگ تغییر اب و هوا دست ما که نیست. کم شدن بارش برف و باران دست ما ک نیست.
0
مجید کو ت زری
مجید کو ت زری چهارشنبه، 06 بهمن 1395
(پاسخ) شاید به طور مستقیم تغییرات دما که بر اساس آن آب و هوا هم دست خوش تغییر می شود تقصیر شخص من و شما نباشه ،، ولی مطمئنا گرم شدن هوا که هر چند ، چند درجه اصلی آن تقصیر انسان های قرن حاضر می باشد که روی تمامی عکس هایی که در بالا مشاهده می کنید تاثیر گذار بوده ،،
0
زین العابدین نعمت زاده
زین العابدین نعمت زاده چهارشنبه، 06 بهمن 1395
البته زمین طی چند میلیارد سال همیشه درحال تغییر بوده و امروزه هم باید تغییر کند . الان ما نمی توانیم روند این تغییر را عوض کنیم ، اما با جمع آوری این اطلاعات می توانیم شرایط خود را با این تغییر وفق دهیم.
0
علی مشایخی
علی مشایخی چهارشنبه، 06 بهمن 1395
خیلی بده! معلوم ننیست تا چند ساله آینده چه اتفاقی میوفته. اما ظاهرا ارومیه داره بهتر میشه؟ درسته؟ یک مطلب اختصاصی هم در مورد ارومیه بزارید لطفا
0
محمد بیگی
محمد بیگی چهارشنبه، 06 بهمن 1395
با پیشرقت روز افزون تکنولوژی به جای مواظبت از زمین به نابود شدن اون کمک میکنیم و این باعث میشه که در اینده از این کره خاکی به سیاره ای دیگر کوچ کنیم
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته چهارشنبه، 06 بهمن 1395
به نظر من این تغییرات در همه دورانهای تاریخ بوده و خواهد بود ولی کاری که از دست ما بر میاد اینه که حداقل به اندازه خودمون با این مسائل توجه کنیم و اگر کاری از دستمون برمیاد دریغ نکنیم
0
ایمان طالبی
ایمان طالبی سه شنبه، 05 بهمن 1395
نمی دونم چی بگم به شدت به وحشت میندازه ادم رو که این همه تاثیر مخرب رو جهان میزاریم فکر کنم اگه مردم این چیزا رو ببینند و بدانند که کوچکترین فعالیتشون تاثیر عظیمی روی زمین داره اوضاع تغییر میکنه