شناسایی بیش از ۲۰۰ شاخص ژنتیکی مرتبط با تاسی در مردان

شناسایی بیش از ۲۰۰ شاخص ژنتیکی مرتبط با تاسی در مردان

میلاد

شکیب

1395/12/01

4464

بار بازدید شده
More-Than-200-Baldness-Linked-Genetic-Markers-Found نتایج پژوهشی که در انگلستان انجام شده نشان از شناسایی شاخص‌های جدید مرتبط با الگوهای تاسی در مردان دارد.
4464
شناسایی بیش از ۲۰۰ شاخص ژنتیکی مرتبط با تاسی در مردان
Vidoal
4.11
شناسایی بیش از ۲۰۰ شاخص ژنتیکی مرتبط با تاسی در مردان
نتایج پژوهشی که در انگلستان انجام شده نشان از شناسایی بیش از ۲۰۰ شاخص‌ جدید مرتبط با الگوهای تاسی در مردان دارد. این نتایج تعداد شاخص‌های ژنتیکی شناخته‌شده مربوط به تاسی در مردان را به طرز قابل توجهی افرایش داده است. در مطالعه قبلی در این زمینه فقط ۸ شاخص شناسایی شده بود.

پژوهش‌گران حاضر در این مطالعه همچنین از این شاخص‌های ژنتیکی می‌توانند برای پیش‌بینی شانس مردان در از دست دادن مو استفاده کنند، گرچه پژوهش‌گران اعلام کرده‌اند که این نتایج روی جمعیت زیادی از انسان‌ها کاربرد دارد تا افراد مشخص. ریکاردو ماریونی، یکی از اعضای این پژوهش و شاغل در دانشگاه مرکز ژنومی و پزشکی تجربی در ادینبورگ، در این مورد گفته: «ما هنوز راه زیادی تا رسیدن به یک پیش‌بینی دقیق برای شناسایی الگوهای ریزش مو در مردان داریم. نتایج این پژوهش راه را برای یک درک کامل از دلایل ژنتیکی ریزش مو و تاسی هموار می‌کند».

در این مطالعه، پژوهش‌گران اطلاعات مربوط به ۵۲ هزار مرد بین سنین ۴۰ تا ۶۹ در انگلستان را تحلیل و بررسی کردند. از این مردان، ۲۳ درصد اعلام کردند که هیچ تاسی‌ای ندارند، ۳۲ درصد بیان کردند که تاسی کمی دارند، ۲۷ درصد عنوان کردند که تاسی در آن‌ها متوسط است و ۱۸ درصد هم تاسی شدیدی داشتند. سپس محققان ژنوم‌های این افراد را به‌منظور شناسایی تغییرات ژنتیکی آنالیز کردند که به این کار پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی یا SNPs می‌گویند. ژن‌هایی که در این آزمایش بررسی شدند ژن‌هایی‌اند که با ریزش مو و تاسی شدید ارتباط دارند. نتایج این آنالیز نشان از ۲۸۷ تغییر ژنتیکی در بیش از ۱۰۰ ژنی داشت که مسئول ریزش مو شدید هستند.
 

طبق گفته پژوهش‌گران، بسیاری از تغییرات ژنتیکی داخل یا در نزدیکی ژن‌هایی وجود داشتند که پیش از این به‌عنوان ژن‌هایی شناخته می‌شدند که مسئول رشد و خاکستری شدن مو یا ساختارهای بیولوژیکی درگیر در ساخت مو بودند. چهل تا از این تغییرات ژنتیکی در کروموزوم x وجود داشتند که مردان آن‌ها را از مادران خود به ارث می‌برند. یکی از ژن‌های موجود در کروموزوم x که ژن گیرنده آندروژن است و با هورمون تستسترون پیوند دارد، ارتباط قوی‌ای با ریزش مو و تاسی شدید داشت. نتایج مطالعات قبلی نیز نشان می‌دهد این ژن در الگوهای تاسی در مردان دخیل است.

سپس محققان فرمولی را ساختند که با استفاده از آن می‌توان شانس ریزش موی شدید در مردان را پیش‌بینی کرد. این فرمول در واقع «امتیاز خطر» ژنتیکی است و در میان مردانی که امتیاز آن‌ها پایین‌تر از میانگین بود، ۳۹ درصد هیچ ریزش مو یا تاسی‌ای نداشتند و ۱۴ درصد ریزش مو یا تاسی شدیدی داشتند. در عوض، افرادی که امتیازی بالاتر از میانگین گرفته بودند، ۵۸ درصد دارای ریزش یا تاسی متوسط بودند.

پژوهش‌گران اعلام کرده‌اند که آن‌ها در این مطالعه هیچ اطلاعاتی در مورد سن شروع ریزش مو یا تاسی در مردان گردآوری نکردند. آن‌ها بیان کرده‌اند که با مطالعه افرادی که در سنین پایین ریزش مو یا تاسی را تجربه کرده‌اند احتمالا می‌توانند پیوندهای ژنتیکی قوی‌تری برای ریزش مو و تاسی پیدا کنند.
سوالات و نظرات کاربران
0
محمدرضا جوکار
محمدرضا جوکار سه شنبه، 24 اسفند 1395
مطلب خوبی بود یه توصیه برای تاسی زرده تخم مرغ با حنا
0
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
ریزش مو به الودگی هم ربط داره؟؟؟
0
مهران رحیمی
مهران رحیمی چهارشنبه، 18 اسفند 1395
به نظر من همش مربوط به ژنتیکه از دایی عمو پدر پدر بزرگ ارث میرسه
1
ali salimi
ali salimi سه شنبه، 17 اسفند 1395
فک میکنم امار تاسی سر در ژن های ایرانی بیشتره . شاید هم بخاطر اینکه زیاد فکر میکنیم !!
0
amir rostamabadi
amir rostamabadi چهارشنبه، 04 اسفند 1395
ایشالا که داروش پیدا میشه ما اینقدر سختی نکشیم به خاطر این موضوع
0
alisina nazari
alisina nazari سه شنبه، 03 اسفند 1395
به سوال اینکه در ایران راز درمان ریزش مو و طاسی کشف شده و بسته هایی تحت این عنوان را نیز در رسانه ها ی ملی تبلیغ میکنند واقعیت دارد؟
0
علی مشایخی
علی مشایخی دوشنبه، 02 اسفند 1395
فک کنم دانشمندا بتونن یهچیزی درست کنن که توی ژن تغییر ایجاد کنه و باعث شه کچلی های ژنی بر طرف شه.
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته دوشنبه، 02 اسفند 1395
من که امیدوارم قبل از اینکه ما به تاسی دچار بشیم درمانش رو پیدا کنن مانند ترمیم طبیعی دندان که جدیدن کشف شد
0
محمد سمائی انور
محمد سمائی انور دوشنبه، 02 اسفند 1395
من یکی از همکلاسیام موهای قوی داره دلیلشو که پرسیدیم، گفت توی روستا که بچه بودیم، مادرمون سرمونو با زرده تخم مرغ شستشو میداد !!! دوستان به نظرتون فایده داره؟