آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای بدن مضر است؟

آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای بدن مضر است؟

میلاد

شکیب

1396/02/18

36013

بار بازدید شده
Is-Drinking-Water-While-Eating-Good-For-You در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای سلامت بدن مضر است یا خیر و آن را از منظرهای گوناگون بررسی می‌کنیم.
36013
آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای بدن مضر است؟
Vidoal
4.84
آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای بدن مضر است؟
یکی از آشناترین و رایج‌ترین تصاویری که در روز می‌بینیم تصویر یک لیوان پر از آب در کنار ظرف غذاست. در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند که حتما حین خوردن غذا باید آب بنوشند، آن هم آب سرد، اما واقعیت این است که این عادت ممکن است اثرات بدی روی سلامت شما داشته باشد. در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای سلامت بدن مضر است یا خیر و آن را از منظرهای گوناگون بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین پرسشی که در زمینه نوشیدن آب یا هر مایع دیگری هنگام خوردن غذا مطرح می‌شود این است که آیا این کار برای فرایند هضم غذا مضر است یا خیر؟ هیچ شکی وجود ندارد که نوشیدن بیش از حد آب در طول خوردن غذا ممکن است تاثیرات منفی‌ای روی میزان طبیعی و لازم صفرا و اسید معده بگذارد. این امر باعث کاهش سرعت فرایند هضم شده و توانایی بدن در تولید آنزیم‌های کافی برای هضم به‌منظور هضم درست غذا را کاهش می‌دهد. بدون هضم درست غذا، صرف نظر از این‌که چه چیزی خورده‌اید اجتماعی از مواد سمی در بدن شما ایجاد می‌شود. همین مسئله را در مورد انواع دیگر نوشیدنی‌ها می‌توان مطرح کرد. در مورد نوشیدنی‌های اسیدی مانند سودا قضیه فرق می‌کند؛ در این مورد این نوشیدنی‌ها بزاق تولیدشده در بدن را خشک کرده و در نتیجه فرایند هضم غذا مشکل‌تر می‌شود. نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دیگر سرد سرعت هضم را کاهش می‌دهد و در بعضی افراد باعث دل‌درد می‌شود.

روشن است که نوشیدن آب قبل و بعد از خوردن غذا به فرایند هضم می‌کند. اتفاق نظر پزشکان و پژوهش‌گران در این‌باره به این دلیل است که نوشیدن آب ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا باعث می‌شود بدن آب کافی داشته باشد که این مسئله به هضم بهینه و درست کمک زیادی می‌کند. همچنین این مسئله تاثیر مثبتی روی کبد دارد چراکه وجود آب کافی در بدن به عمل‌کرد درست کبد کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا با تامین آب بدن به بخش‌های پایانی هضم کمک کرده و جایگزین مواد مایعی می‌شود که در طول فرایند هضم از بین رفته‌اند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگر پیش از خوردن غذا بدن شما آب کافی نداشته باشد، نوشیدن آب حین خوردن غذا نسبت به ننوشیدن آن برای بدن سودمندتر است. عدم وجود آب کافی در بدن هنگام خوردن غذا باعث می‌شود تا فرایند هضم خیلی سخت و دشوار صورت گیرد.
 

برخی از متخصصان تغذیه و رژیم سال‌هاست که به اشتباه مردم را تشویق به نوشیدن آب حین یا درست قبل از خوردن غذا می‌کنند و در نگاه عموم هم این حرف منطقی به نظر می‌رسد: نوشیدن بیش‌تر آب معده شما را پر کرده و در نتیجه شما کم‌تر میل به غذا پیدا می‌کنید. اما همان‌طور که دانشمندان دریافته‌اند عملی کردن این ایده پیامدهای ناخواسته‌ای روی توانایی بدن شما در هضم درست و بهینه غذاها و جذب مواد مغذی خواهد داشت و این مسئله اصلا برای سلامت بدن شما خوب نیست.

رابین یوکیلیس نویسنده کتاب Go With Your Gut که سراسر در مورد سلامت هضم غذاست، توصیه می‌کند که نیم‌ساعت قبل و نیم‌ساعت بعد از خوردن غذا چیزی ننوشید. او می‌گوید اگر واقعا مجبور به این کار شدید مقادیر اندکی آب بخورید چراکه در غیر این‌ صورت، اسید هیدروکلرویک که وجود آن در بدن برای شکستن درست غذاها در داخل معده ضروری است، رقیق شده و این مسئله فرایند هضم را دچار مشکل می‌کند.

علی میلر، متخصص تغذیه، می‌گوید: «اطلاعات غلط زیادی درباره این موضوع در بین مردم وجود دارد. به طور کلی باید گفت ضرر نوشیدن آب حین خوردن غذا بسیار بیش‌تر از منفعت آن است. وجود مایع اضافی در حین خوردن غذا ممکن است باعث نفخ، سوء هاضمه و حتی عدم جذب مواد مغذی شود». میلر معتقد است معده دوست دارد میزان اسید موجود در خود را در سطح یک تا ۲ در مقیاس PH نگه دارد که این میزان به خرد کردن پروتئین‌ها، تحریک ترشح آنزیم‌های هضم غذا، جذب ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B12 و در نهایت هضم آسان غذا کمک می‌کند. وقتی شما در حین خوردن غذا آب بنوشید، شما سرعت کل فرایند هضم را کاهش داده که این مسئله باعث نفخ و اختلال در هضم می‌شود. گرچه نوشیدن آب حین خوردن غذا ممکن است کمی باعث کاهش کالری دریافتی شود اما به ضررهایی که به بدن می‌زند نمی‌ارزد.

علاوه بر این‌ مسئله، راه‌های دیگری برای کمک به هضم بهتر غذا وجود دارد که عبارتند از: غذا را خوب بجوید و در شرایطی آرام و بی‌تنش غذای خود را میل کنید. میلر می‌گوید: «همه این کارها باعث تحریک صفرا و آنزیم‌های هضم شده و در نتیجه بدن شما در حالتی ایده‌آل قرار می‌گیرد که در آن غذاها بهتر خرد شده و مواد مغذی بیش‌تری جذب بدن می‌شوند».

منابع: collective/ prevention/ healthsite
سوالات و نظرات کاربران
1
سینا photo
سینا سه شنبه، 29 مرداد 1398
شما وقتی غذا میخورین حدود سه الی چهار ساعت طول میکشه تا هضم بشه حالا وقتی آب مینوشین حدود ده دقیقه آب در معده شما خواهد ماند و از لا به لای غذا عبور میکنه و به سمت روده میره و هیچ تاثیری روی معده و غذای داخل معده نداره ضمن این که تمام مواد غذایی از آب تشکیل شدن مثلا خیار خودش نود درصدش رو آب تشکیل میده که در این زمینه رکورد داره لطفا اطلاعات غلط به مردم ندین نوشیدن آب موقع خوردن غذا نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست و به هضم غذا کمک میکنه
1
سعید photo
سعید یکشنبه، 20 مرداد 1398
سلام. اگر تو چنتا سایت خارجی مطالعه بفرمایید میبینید که آب هیچ ربطی به هضم غذا نداره و زود از معده رد میشه. تیکه های غذا که درشت ان میمونن تا هضم بشن. آب نیازی به هضم نداره پس تو معده نمیمونه. در ضمن ما بعد غذا نوشیدنی هایی مثل دوغ یا نوشابه مصرف میکنیم که حاوی آب هستن. پس بهترین نوشیدنی حتی سر سفره خود آب هست.
0
علی حدادی photo
علی حدادی سه شنبه، 24 اردیبهشت 1398
سلام همش اطلاعات غلط می ذارین شما وقتی آب مینوچین بخاطر جاذبه آب سریع معده رو ترک میکنه و وارد روده میشه هیچ خللی در هضم غذا وارد نمیکنه
0
کیارش photo
کیارش دوشنبه، 08 مرداد 1397
خیلی عالیع ممنون از راهنمایی های شما من وقتی در بین غذا اب میخورم احساس تهوع میگیرم و بسیار سنگین میشوم و هالم بد میشود اون فردی هم گفت که قرص درست شود و از این حرفا میخواستم بگم که به نظر من این قرص هم ضرر داره ممنون باتشکر کیارش کردی💜
0
نفیسه سجادیان
نفیسه سجادیان پنج شنبه، 25 خرداد 1396
همیشه روی زمان نوشیدن آب در قبل و بعد از غذا اختلاف بوده :].
0
سیاوش پاک طینت
سیاوش پاک طینت چهارشنبه، 27 اردیبهشت 1396
با سلام ای کاش تکنولوژی به سمتی پیش میرفتیم که برای تامین نیازهایی بدن تنها با خوردن 1 عدد قرص که در آن تمامی ترکیبات لازم در یک وعده غایی بود مهیا میشد که در تمام فروشگاه ها موجود بود
0
نرگس ابارشی
نرگس ابارشی چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
امام رضا (ع) درباره خوردن اب وسط غذا هشدار دادن و فرمودند هر کس می خواهد معده اش اور را آزار ندهد، میان غذا خوردن آب ننوشد.
0
باسط محمدی
باسط محمدی سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
نوشیدن حین غذا آنزیم های معده رو رقیق میکنه و غذا درست هضم نمیشه اما بعضی افراد واقعا عادت کرده اند که ترک آن نیاز به تمرین داره و مثل خوردن زیاد نمک حین غذاست که اونم ترکش سخته...
0
Mohammad  Jp
Mohammad Jafarpour سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
اخرش نفهمیدم نیم ساعت قبل و بعد غذا میشه آب خورد یا نه؟
0
Analyst chemist
Analyst chemist سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
البته چند سوال باقی می ماند... یکی اینکه غذاهایی که خودشان حاوی آب زیاد هستند و حجم زیادی از آب همزمان با مواد غذایی وارد بدن می شود چطور هستند؟ مثل سوپ، آش، آبگوشت و... نکته ی دیگری که بهتر بود در این مطلب بهش اشاره می شد، دمای آبی است که حالا نیم ساعت قبل یا بعد از غذا خوب است نوشیده شود... آیا آب بسیار خنک باشد، سر باشد، ولرم باشد یا آب گرم یا جوش؟ کدام برای مصرف در ساعت غذا، مناسب تر است؟