جان سیمپسون: ایران فریبنده‌ترین کشور دنیاست

جان سیمپسون: ایران فریبنده‌ترین کشور دنیاست

میلاد

شکیب

1395/09/17

6585

بار بازدید شده
Iran-is-the-most-charming-country-Earth برای جان سیمپسون، گردشگر سرشناس بین‌المللی، ایران کشوری است با کوه‌های شگفت‌انگیز، مناظر رویایی و مردمی مهمان‌نواز. او چندی پیش به ایران سفر کرده و نظرات خود را در مطلبی در سایت تلگراف منتشر کرده است.
6585
جان سیمپسون: ایران فریبنده‌ترین کشور دنیاست
Vidoal
4.91
جان سیمپسون: ایران فریبنده‌ترین کشور دنیاست
برای جان سیمپسون، گردشگر سرشناس بین‌المللی، ایران کشوری است با کوه‌های شگفت‌انگیز، مناظر رویایی و مردمی مهمان‌نواز. او چندی پیش به ایران سفر کرده و نظرات خود را در مطلبی در سایت تلگراف منتشر کرده است.

صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی در بسیاری از کشورهای دنیاست. کشورهایی که سابقه تاریخی و فرهنگی غنی و قابل ملاحظه‌ای دارند با سرمایه‌گذاری برای تجهیز زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی بین مردم منطقه و صرف هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات، درآمد بالایی از این راه کسب می‌کنند. حتی برخی کشورها که چنین پشتوانه غنی و قابل اتکایی ندارند، با سرمایه‌گذاری و خلق آثار مدرن، از این راه برای کشور خود ارزآوری می‌کنند.
 
ایران کشوری ۴ فصل با هزاران بنای تاریخی، فرهنگ خوراکی و غذایی متنوع، مناظر بدیع طبیعی، انواع هنرها و صنایع دستی، موقعیت جغرافیایی عالی و مردمی مهمان‌نواز و خون‌گرم کم‌ترین استفاده و سود را از این مواهب می‌برد. در رقابت با کشورهای همسایه سهم ایران در جذب توریست بسیار اندک است این در حالی است که کشورهای همسایه گاهی حتی یک دهم پتانسیل بالقوه ایران را نیز ندارد. هر کدام از ما می‌تواند با به اشتراک گذاشتن یک عکس از یک منظره طبیعی، یک آیین باستانی، یک بنای یادبود یا حتی یک اثر هنری معاصر در شبکه‌های اجتماعی و ارائه یک توضیح یک خطی سهمی در شناساندن ایران واقعی به دنیا داشته باشد. قصد ندارم وارد کاستی و نقص‌ها در مقوله گردشگری شوم که این خود یک مقاله طویل می‌طلبد.
 
 
خوشبختانه ایران آن‌قدر کشور مهم و پهناوری است که باز هم در بین سایر کشورها یک و سر و گردن بالاتر می‌ایستد و بالاخره با وجود همه تبلیغات منفی و ناآگاهی گردشگران، در هر صورت برای دیدن شیراز و اصفهان هم که شده توریست‌هایی پا به ایران عزیزمان می‌گذارند. بی‌اغراق حضور این گردشگران و گزارش‌ها، گفته‌ها و نقل‌های آن‌ها از ایران مهم‌ترین تاثیر را بر دیگر گردشگران برای ترغیب سفر به ایران داشته و دارد. یکی از این گردشگران جان سیمپسون (John Simpson) است. جان سیمپسون یک جهانگرد، منتقد و مقاله‌نویس است که با سفر به مناطق مختلف دنیا، عقاید و نظرات خود را در قالب مقاله در اختیار سایرین قرار می‌دهد.

او به تازگی سفری به ایران داشته و تجربیات خود را از این سفر با دیگران به اشتراک گذاشته است. او در مقاله خود ایران را فریبنده‌ترین کشور دنیا معرفی کرده است. او در ابتدای مقاله خود به کشورهایی مانند مصر، گینه، افغانستان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، آمریکا، هند، مالدیو و ترکیه اشاره می‌کند و بسیار زیرکانه ایران را با این کشورها مقایسه می‌کند. این‌که مثلا در ایران همان‌قدر احتمال دارد که یک گردشگر در معرض خطر قرار بگیرد که یک نفر در آمریکا ممکن است مورد اصابت گلوله قرار گیرد. او در ابتدا سعی می‌کند ذهنیت خوانندگان را نسبت به ایران تغییر دهد و به عنوان مثال می‌گوید ایران کشوری است که برعکس عربستان زنان در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و رانندگی بانوان در ایران یک امر طبیعی و بدیهی است؛ از مردان خشمگین با مشت‌های گره‌کرده که از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ‌بیزار هستند خبری نیست و مردم همه ‌جا با روی خوش و مهمان‌‌نوازی با او برخورد داشته‌اند.
 
 
او ایران را این‌چنین معرفی می‌کند: «کشوری پهناور با آب و هوای خشک و دلچسب، مردمانی فهمیده و مهمان‌نواز، آثار تاریخی و باستانی باشکوه و بی‌نظیر، کوه‌های بلند، بیابان‌های فراخ و دریای خزر». او در طی سفر به ایران در هتل لاله اقامت گزیده و این هتل را یک مکان آرام و دنج توصیف کرده که به گفته او بین مدرنیته اروپایی و سنت ایرانی گیر کرده است و از هر کدام چیزی را در خود جای داده است. او از مهمان‌نوازی بیش از حد مردم ایران می‌گوید که هنگام غذا خوردن در رستوران او را به صرف شام دعوت می‌کردند و اصرار داشتند تا هزینه غذای او را بپردازند و یا هنگام قدم زدن در پارک خانواده‌های زیادی او را به جمع خانوادگی خود دعوت می‌کردند و او گاهی برای نه گفتن به مردم دچار دردسر می‌شد و این تنها دردسر شیرین سفر به ایران بوده است. او از سفر به شهر اصفهان نقل می‌کند که به زاینده رود رفته و در استکان‌های کمرباریک چای نوشیده و در هتل عباسی اقامت بیادماندنی را تجربه کرده است. طبق لیست منتشره از تیم تلگراف تراول (Telegraph Travel) در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران در لیست ۲۰ مقصد مهم و جذاب گردشگری قرار گرفته است.
 
منبع: telegraph

پیشنهاد می‌کنیم پست‌های زیر را نیز مشاهده کنید:
با برترین شهرها و کشورهای دنیا آشنا شوید (لینک)
۱۰ خانه کوچک و دنج برای رهایی از هیاهوی شهر (لینک)
کتابخانه کلمنتینوم؛ کتاب خواندن با طعم قرن ۱۸ (لینک)
عکس‌های عجیب و غریب که با فوتوشاپ دست‌کاری نشده‌اند (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
2
زینا کرمی
زینا کرمی پنج شنبه، 18 آذر 1395
متاسفانه انقد که مرزهای ما بسته بوده وقتی عموم مردم با یه خارجی که اکثرا تو فرهنگ ما به غربی های بور گفته میشه برخورد میکنن انگاریه موجود خاص دیدن و سعی میکنن هرجورشده رضایتشو جلب کنن.چرا همین مردم تا عرب ها رو میبینن به فک چاپیدن پول ازشون میفتن یا اینکه افغان ها رو مسخره میکنن؟به نظر من این تجربه ی شخصی یه جهانگرده که اصلا قابل اعتمادنیست.احتمالا فقط افراد سطحی با اینجور خبرها دل خودشون رو خوش میکنن که یکی دوتا اروپایی از کشورشون تعریف کردن.واقعیت اینه گردشگری کشورمون حتی در مقایسه با کشورهایی مثه ارمنستان و آذربایجان صفره چه برسه به ترکیه و امارات
1
مهرداد میردامادی
مهرداد میردامادی جمعه، 19 آذر 1395
(پاسخ) با شما موافقم
0
salehe pudine
salehe pudine شنبه، 17 تیر 1396
(پاسخ) منم موافقم
0
Mahdi Hosseini
Mahdi Hosseini چهارشنبه، 03 خرداد 1396
مگر اینکه جان سیمپسون به داد این صنعت پر سود تو ایران برسه
0
sepehr manafi
sepehr manafi یکشنبه، 08 اسفند 1395
کاش ایران هم مثل ترکیه از آثار باستانیش به خوبی استفاده کنه و بتونه توریست جذب کنه.
0
alisina nazari
alisina nazari یکشنبه، 03 بهمن 1395
ایران علاوه بر جذب سرمایه گذاری های داخلی وخارجی جهت تقویت زیر ساختهای لازم وافزایش گردشگر بایستی در حفظ آثار باستانی هم توجه زیادی داشته باشد واز تجربیات کشورهایی چون ایتالیا وچین استفاده کند همچنین در زمینه حفظ و تداوم هنرهای سنتی مثل صنایع دستی،نگارگری وموسیقی سرمایه گذاری کند که تقویت آن بسیار ارز آور هست
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
اگر کل جهان یک توریست به ایران بفرسته نظر و دیدگاه همه مردم تغییر میکنه و همه به ایران خوش بین میشوند . درضمن به نظر من استفاده از کلمه فریبنده مقداری اشتباه بود چون ذهنیت خواننده پیش اون کلمه میمونه و باعت تثبیت شدن کلمه در ذهن میشه !
1
احسان کلاته
احسان کلاته جمعه، 24 دی 1395
در واقع همه ما میتونیم با عوض کردن دید دنیا نسبت به کشورمون حتی با سرمایه گذاری کم مسئولین گردشگر جذب کنیم.
0
زینب کریمی
زینب کریمی جمعه، 24 دی 1395
بی شک ایران بی دلیل قطب تمدن اسلامی نامیده نشده!
0
javad zandih
javad zandih یکشنبه، 19 دی 1395
اگر ایران رو گردشگریش سرمایه گذاری میکرد وضعش از این رو به اون رو می شد ولی افسوس...
1
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
واقعیت را باید قبول کنیم!تو کشور ما اگر یک گردشگر با جنس مخالف خودش باشه یا مشروبات الکلی سرو کرده باشه ممکنه دستگیر بشه!در همچین کشوری گردشگری هیچ وقت پیشرفت نخواهد کرد!تا وقتی که به استاندارد های حقوق شهروندی جهانی نزدیک نشویم باید فکر گردش گر و گردشگری را از سرمان بیرون کنیم.
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
ایران کشور گردش پسندی هست گردشگری ارزان داره نسبت به بقیه کشورها. مکانها و فضاهای گردشگری بالقوه ای داره که نیاز به تبلیغات، ویزای رایگان یا ویزای هزینه کم، و توجه به این پتانسیل و فراهم کردن امکانات برای گردشگران داره
0
شاهین کارگر
شاهین کارگر جمعه، 10 دی 1395
(پاسخ) کشور های عربی با این که در اقلیمی بسیار گرم و خشک واقع شده اند با صرف هزینه های نجومی در بخش عمران و گردشگری گوی سبقت را از کشور ما در این زمینه ربوده اند
0
شاهین کارگر
شاهین کارگر جمعه، 10 دی 1395
در شهر هایی مثل اصفهان و شیراز که پتانسیل های بالایی برای جذب گردشگر دارند می بایست زیرساخت های فراوانی ایجاد شود اما متأسفانه رسیدگی وتوجه به این امر بسیار کم است.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني پنج شنبه، 02 دی 1395
این جهانگرد محترم در یک جا اشتباه گفته: احتمال اینکه در ایران یک گردشگر خارجی مورد تهدید قرار بگیرد یک هزارم احتمال هدف قرار گرفتن یک آمریکایی در آمریکاست.
0
Photoclip Channel
Photoclip Channel جمعه، 19 آذر 1395
متاسفانه در کشور ما سرمایه گذاری درستی در زمینه گردشگری و حتی حفظ آثار باستانی انجام نمیشه. با چشم خودم دیدم اکثر توریستایی که به ایران اومدن اصلا باورشون نمیشد ایران همچین کشور زیبایی باشه.
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی پنج شنبه، 18 آذر 1395
متاسفانه هممون مشکل داریم تو این فرهنگ سازی
1
امیر قربانی
امیر قربانی پنج شنبه، 18 آذر 1395
خخخ ایرانه دیگه همه عاشقشیم