موسیقی ایرانی

بهمن

کاظمی

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۲:۵۶ ب.ظ

103

بار بازدید شده

راست پنجگاه

راست پنجگاه
راست پنجگاه شباهت زیادی به ماهور دارد ولی میشود گفت مجموعه ای از گوشه ها و جمع بندی بقیه دستگاه ها است به همین دلیل راست پنج گاه آخرین دستگاه برای آموزش است.همانطور که میدانید منابع موسیقی ایرانی در چهار رده تقسیم بندی میشوند 1. روضه خوانی که ویژه علمای آن زمان بوده اند که علاوه بر علوم دینی با سایر علوم از جمله طب، نجوم ، ریاضیات و موسیقی آشنایی کامل داشته اند. 2. تعزیه خوانی که خود به نوعی دانشگاهی برای فراگیری موسیقی محسوب میشد به طوری که در ابتدا کودکان که وارد تعزیه میشدند از طفلان یا بچه خوانی شروع میکردند و به تدریج که بزرگ میشدند ایام نوجوانی را با علی اکبر خوانی (دستگاه سه گاه) می گذراندند. گاه در آن سالها نغمه هایی از زینب میخواندند (گبری ویتیمک در آواز ابوعطا) در هنگام جوانی و میانسالی حر میخواندند (چهارگاه) و سرانجام پس از سالها ممارست به مقام و مرتبه امام خوانی میرسیدند که مرور دستگاه های نوا و راست پنجگاه بود. 3.نوحه خوانی که منشأ و مرجع تصنیف ها و ترانه ها بود. 4.آخرین گروه موسیقی دانان مطربان که ویژه مراسم جشن و سرور یا میهمانی های خاص اشراف و اعیان و دربار بودند.به همین دلیل در بالاترین مرتبه این دسته برای مثال میرزا عبداله و گروه نوازندگانش قرار داشتند که در فرهنگ قاجاری آن زمان عمله طرب خاصه نامیده میشدند.
نظرات ثبت شده (3)
احسان شایگان photo
احسان شایگان سه شنبه، ۰۲ آذر ۱۳۹۵
موسیقی ایرانی هفت دستگاه(شور،همایون،ماهور،راست پنجگاه،سه گاه،نوا) و پنج آواز(دشتی،بیات ترک،ابوعطا،افشاری،اصفهان) داره که مشتق از دستگاه ها هستند و حال و هواشون یه مقدار متفاوت هست،نکته جااب در مورد نورعلی خان هم اینه که این نابغه موسیقی نابینا بوده.
فاطمه صیامی دولق photo
فاطمه صیامی دولق دوشنبه، ۰۱ آذر ۱۳۹۵
خیبی خوب بود اطلاعات موسیقیم خیلی کم بود
سجاد مظفري photo
سجاد مظفري چهارشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۵
خیلی خوب بود ، تا الان هیچ اطلاعاتی در مورد دستگاه های مسیقی ایرانی نداشتم